Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Raiatea. 1-4 Augusti 20112011-08-05 (Uppdaterad 2011-08-14)

‹ Tillbaka

Måndag 1 aug. På eftermiddagen är det vår tur att komma upp ur vattnet. Varvet kör ner en stålkonstruktion under vattenytan. 052 (fileminimizer) 041 (fileminimizer)

Två dykare ser till att båten centrerar över stöden och skickar upp en lina på vardera sidan. Linorna skall se till att båten inte ramlar av – det är en brant ramp. 044 (fileminimizer) 045 (fileminimizer)

Det går enerverande långsamt, men tryggt. Det tar ca en timme att dra upp oss på rampen. 059 (fileminimizer) 066 (fileminimizer) 064 (fileminimizer)

En traktor nosar dragstången och vi blir bortkörda och parkerade vid plastverkstaden. Jag kopplar in vatten och el. Det mörknar och middagen hägrar.

Tisdag 2 aug. Fred kommer på morgonen och börjar med att känna på rodret och säger direkt att roderlagringen är slut och måste bytas nu eller inom två månade. Självklart lagar vi nu. Han tar bort rodret. Vi tittar på själva lagringen. Den är mycket glapp och har ordentliga repor. O-ringen som sitter längst ner är intakt. 8 roderaxel lager 026

Den enda förklaringen verkar vara att det är ett sopigt montage av Jeanneau – det måste ha funnits skräp eller metallspån inne i lagret eller på roderaxeln vid monteringen. Det här är alltså förklaringen till gnisslandet och gnällandet från rodret som började ganska tidigt i Circes liv. På Cape Verde var gnisslandet allvarligt och vi var nästan beredda att ge upp. Men Mats Nylander, säljare på Syd-Ost Marin i Duvnäsviken, förklarade att han aldrig haft några problem på någon båt han sålt så därför kunde det ju inte vara något fel på vår båt. Efter hans tips smorde jag lagringen och skrikandet tystnade. Men smörjningen lagade ingenting utan dolde bara felet.

Vi inspekterar sprickan. Det är ingen spricka. Det verkar vara olja som runnit från roderaxeln och ner utefter rodret. Mycket underligt tycker vi bägge. Kanske är det min smörjning av roderaxeln som gett rinningen som resultat.

Det rinner vatten ur rodret. Det kommer utmed axeln. Tätningen mellan roderaxeln och rodret är trasig eller dålig. 7 axeltatning roder 008

Det här måste du reparera säger Fred annars kommer rodret att rosta sönder med tiden. 9 roderaxel 022 Fred sätter igång med jobbet. När han frilagt innanmätet och tagit bort roderaxeln ser man att vatten trängt in under en tid. Foamen är delvis blöt och axeln är rostig.

Det är nästan omöjligt att bestämma hur lång tid vatten har trängt in, men troligen gick tätningen sönder då vi krockade med stocken strax utanför Panama. 1 bortskarning sida 010 2 frilaggning sida 014 3 borttagning roderaxel 018 4 reparation 023 5 reparation 030 6 reparation 033

Tätningen mellan axeln och rodret är mycket tunn – dålig konstruktion och dålig kvalitet, Jeanneau! – och nu trasig. Foamen är av högsta kvalitet – bra Jeanneau! Även konstruktionen med tre vingar i rostfritt material, är bra.

Fred är egen företagare och jobbar som underentreprenör till varvet och berättar han lagat flera hundra roder. Han ger ett synnerligen kompetent intryck och vet helt klart vad han pysslar med. Det är ingen tvekan om att rodret kommer att bli både starkare och bättre än Jeanneau’s original. En annan entreprenör tillverkar nya lager till rodret. Om vi ska beställa delar från Jeanneau, tar det nog 6-12 månader om de överhuvudtaget skickar något, säger Fred. Jag har samma uppfattning. Vi försökte i ett års tid beställa vissa delar från Jeanneau – men det kom aldrig något. Jeanneau är känt för att mer eller mindre strunta i sina kunder. Synd på så bra båt.

Onsdag 3 aug. Fred jobbar med rodret. Jag jobbar med att göra ren botten, axel, propeller och jordplan från lokal variant av havstulpaner. Annars ser botten mycket bra ut. Vi bestämmer oss för att ändå måla botten nu när hon är uppe på land.

Vi har en längre tid kikat snett på de dävertar som de flesta båtar är utrustade med. Inte vackert men väldigt praktiskt. Vi är ganska trötta på att ta upp och ner jollen på båten. Det finns ett företag inom varvet som tillverkar dävertar av aluminium och anpassar dem till respektive båt. Så vi har slagit till och beställt en.

Torsdag 4 aug. De nya delarna till vattenmaskinen anländer varvet och levereras till båten. Kors i taket – endast 7 dagar leveranstid från Italien till en ö i Polynesien. Schenker, som tillverkar maskinen, har en excellent service. Svarar direkt på frågor, har alla prylar i lager och skickar direkt efter beställning. Och priset är ca 50% av kostnaden i Sverige.

/Christer

‹ Tillbaka