Ulla & Christer Florell - Sy Circe
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Mot Fiji – Dag 5-6. 23-24 Maj 20122012-06-28

‹ Tillbaka

Resan från Tonga till NZ blev lite av en rekordsegling för Circe. Nu ser det ut att bli samma sak igen, fast nu mellan NZ och Fiji. Första två dagarna hade vi perfekt vind och samtidigt sjölä från fastlandet. Vi flög fram och gjorde ca 180 Nm per dygn. Sen tog vinden slut och det blev motor i 2,5 dygn. Nu är vinden tillbaka med besked. Den typiska vinden ligger på 24-28 knop och när fronterna passerar ökar vinden till 35-36 knop.

I morse räknade vi lite på vår framfart och kunde konstatera att med bibehållen segelsättning och fart skulle vi hamna vid ingången till revet på Fiji klockan 24.00. Det känns inget kul. Så nu stressar vi Circe med lite för mycket segel och lite obekvämare segling och har fått upp medelfarten med 2 knop och då bör vi hamna vid sagda rev vid tre-tiden på eftermiddagen i morgon. Om vinden håller sig.

Sjön går hög och vi är totalt ensamma. Men vi är i värmebältet nu och det känns bra. Allt väl ombord