Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Kinsale2009-07-30

‹ Tillbaka

Arklow till Kinsale.

Vi vill komma till Kinsale för att använda orten som avseglingshamn mot Azorerna. Men det är 137 nm (C:a 25 landmil) vilket är en lång resa. Planen var då att gå till en hamn ca 60 nm från Arklow under dag ett och sedan fortsätta dag två mot Kinsale. Men ett busväder väntades till Irländska sydkusten under lördag kväll och eftersom det kändes osäkert att vi skulle hinna fram före ovädret till Kinsale, valde vi att göra resan i ett svep. Det innebar segling under 20-24 timmar.

Vädret skulle bli tufft nog och det var viktigt att vi fick medström runt ”Irländska udden. ”Vi startade fredag 24 juli, klockan 09:30 med en laber kryss som varade några timmar, därefter vindstilla. circe i lugnt vader b

Seglen åkte upp och ner några gånger och mot eftermiddagen fick vi ökande sydlig vind så det blev motor för resten. Vi rundade ”Irländska udden” i 12-14 m/s och brant sjö på 3-4 m. Vi hade strömmen med oss med 2-2,5 knop och gjorde ca 8 knop över grund, men ca 6 genom vattnet. Under det värsta vädret hade vi nog med att styra och hålla i oss men sedan det lugnat sig lite åkte kamerorna fram circe dyker oskarp b circe seglar pa b circe reser sig b

LillaLilly - våra vänner kinsale lillalilly b

Mot natten lugnade sig vinden ner till 6-8 m/s. Men nu gällde det att se upp i kolmörkret. Vi hade under dagen passerat 6 stycken kardinalbojar (flera ton tunga med reflektorer och stora solceller) som fanns i sjökortet – men inte i verkligen. I stället hittade vi, i verkligheten, 4-5 kardinalbojar som fanns i vattnet men inte fanns i sjökortet. Att segla på en sådan kamrat i nattens mörker skulle sannolikt innebära katastrof så det var noggrann koll i radarn – och mycket riktigt, det dök upp ett antal ”obefintliga” bojar i vår väg som vi fick väja för.

En annan orosfaktor under natten var alla nät som fanns omkring oss. Att passera nätbojen för ett bottenliggande nät är ju inga problem, bara man passerar med god marginal (linan från bojen går snett ner i vattnet pga. strömmen). Det finns internationella regler om utmärkning av bottenliggande respektive ytliggande nät, men vi hade fått många varningar om att ytliggande nät fanns och att fiskarna inte tog utmärkningen på allvar.

Nåja, natten förlöper utan incidenter och i det första gryningsljuset anländer vi Kinsale klockan 06:00 – 137 nm på lite drygt 20 timmar.

kinsale harbor vy b Kinsale är en liten välmående ort, modell Djursholm, med en helt underbar hamn, välskyddad och med bra standard.

kinsale ulla b

Lördag blev mest vilodag, men på söndag var det fint väder och vi promenerade genom staden ut till ett gammalt fort sedan 1600-talet samt provade lite pubar. kinsale inlopp 2 b kinsale inlopp b kinsale borg christer b

På måndag började vi handla mat för resan till Azorerna. Sjöankaret gjordes klart med alla behövliga linor och flytbojar och släpgeneratorn monterades på akterpulpit.

Heldagsregn under tisdag. Christer monterar ett vattenfilter till dricksvattnet. Posten anländer med nya uppdaterade sjökort till plottern. Vi bjuder våra seglingsvänner på supé med färsk krabba och färska havskräftor – var det tänkt, men det blev frysta dito. Ingen fiskebåt hade kommit i hamn. kinsale besok supe

Åskskurar med jämna mellanrum under onsdag. Vi byter stora Genuan till lilla Genua 4. Stormrev monteras i storen. Mer handling och bunkring. Ulla gör färdig mat vi fryser in. För första gången under vår resa är all utrustning monterad och fungerar. Nu är det bara den dagliga bönen om att så skall det förbli (så länge som möjligt)

På kvällen äter vi läcker middag med våra vänner på fin krog. I morgon är det avresedag!

Torsdag 30 juli. Vi konstaterar att ett busväder är på väg mot Irland och vi skulle möta vindar på 20-25 m/s och vågor på 4-5 m. Ingen bra start. Vi vilar en dag och startar seglingen på fredag eftermiddag då det mesta har blåst över. Vi har just kollat vädret och buset är lite försenat. Möjligen kan vi gå i natt, men då har vi risken med ytgående nät - och vem vill dyka under båten i 4-5 m vågor. Vi startar alltså på lördag förmiddag - SPÄNNANDE.

Resan till Azorerna är på 1200 nm fågelvägen (ca 225 landmil), men det blir nog minst 1400 sjövägen och bör ta ca 14 dagar.

karta azores

‹ Tillbaka