Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Musket Cove Stormig Natt2012-07-25

‹ Tillbaka

Phu, vilken natt… onsdag 25 juli 2012.

bird 006 (s)

Vi ligger förtöjda vid boj i Musket Cove. Repen till bojen blev inte lagda helt bra – linorna nötte lite mot ankaret i stäven. Men det var vindstilla när vi kom och skulle så förbli. I går kväll kollade vi väderprognosen på Windguru som lovade ca 5-6 m/s under kommande natt. Det skulle inte bli något problem med linorna med sådan vind och det regnade så vi bestämde att fixa till linorna nästa dag.

Klockan 01.30 vaknade vi av att båten krängde, slet och ryckte och det knorrade otäckt i linorna. Det blåste 17 till 20 m/s och spöregnade. Totalt svart ute. Vi klädde på oss sjö ställ och tog fram startnycklarna. Vi har reven ca 40 m bakom oss. Ankringen ligger ganska långt in i en vik och man får köra zig-zag ca 40 minuter genom olika revområden för att komma in hit. Utmärkningen av fritt vatten är enligt Fiji standard, dvs. usel. Finns 4 bambupinnar och det skulle behövas minst 30 för rimligt säker angöring. Det finns ingen anvisning om vad pinnen markerar eller på vilken sida man förutsätts passera. Ibland verkar pinnen markera en hörna av revet och ibland står pinnen mitt på grundområdet. Man måste alltså först besöka området i solljus så man ser alla grund och då lära sig vad han som satte ner pinnen tänkte på. Att lämna vår boj frivilligt och försöka nå fritt vatten mitt i natten med noll sikt, är nog ett hasardspel med dåliga odds.

Oljudet från linorna gjorde att vi bara väntade på att de skulle nötas av. Vi kollade dem varje halvtimme och varje timme flyttade vi angöringspunkten på däck så nötningen skulle börja om på ett nytt ställe på linan. Vi ligger ett 20-tal båtar här och genom regnskyarna såg vi att alla båtar var vakna och oroliga. Vi såg ficklampsljus som lyste på respektive båts angöringslinor. 4 timmar senare var vi helt trötta och hade ont i magen av oro. Vinden började nu gå ner och höll sig runt 13-15 m/s vilket är mycket nog.

Vid lunchtid var vinden nere i 8-10 m/s och vågorna inte så besvärliga. Vi tog jollen fram till bojen och bytte linor samt hissade upp ankaret som placerades i ankarboxen för att vara ur vägen. Nu kände vi oss trygga och kunde koppla av.

2 båtar som låg för ankar, draggade under nattens timmar och drev upp på ett rev. Här inne i viken finns både snälla och elaka rev. De elaka kommer abrupt rakt upp från djup botten och det är skrovet som tar smällen och oftast går sönder. De snälla reven är lite långsluttande och har mindre korall huvuden eller i bästa fall sandbotten. Båtarna fick skrovskador med vatteninträngning, men inte värre än att de kunde länspumpas och provisoriskt tätas.

En annan båt, katamaranen Promise, som vi lärde känna i Ahe, Tuamotus atollen, gick nattetid hårt på ett rev efter att kättingen gått av. Ena pontonen fick stora skador och sjönk ner på revet medan andra pontonen höll båten flytande. Nästa dag fick de hjälp och man använde jättestora gummiballonger på den trasiga sidan och kunde bogsera henna till en näraliggande sandstrand. De jobbade i två dagar med att provisoriskt täta båten och bogserade sedan henne till Voda Point Marina för reparation.

När det gäller väderprognoser, är det nog bara att konstatera att gratis / reklamfinansierade sajter, typ Windguru, inte är mycket att ha när det gäller mer oroliga vatten. Det är bara en dator som samlar in diverse faktisk väderdata världen över och sedan gör en prognos baserat på historisk statistik. Det fungerar nog skapligt i stabila vädersystem, typ passadvindsbälten, men för områden N NZ, Fiji, Vanuatu, Kaledonien osv. där vindar från ishavet möter passadvindarna, är de opålitliga. Fijis statliga metrologiska Institut (typ SMHI) hade dock prickat in vädret korrekt. Men de kände vi inte till i går kväll. Man lär sig.

/Ulla & Christer

‹ Tillbaka