Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

La France – Enfin 2012-09-14

‹ Tillbaka

Vinden dog ut och havet låg som en spegel. Det var en stor kontrast mot busvädret. Det hade gått så fort första dygnet, så vi fick tuffa långsamt för motor. Någon sjömil innan Havanna passet började såg vi båtar på radarn som dök upp och försvann väldigt fort. Vi vände oss om och tittade akterut och såg då ett antal knölvalar som dök och hoppade långt bort. Mäktig syn.

Vi såg strömribs framför oss och det välde upp vatten från bottenskiktet som skapade stora områden med spegelblankt vatten. Var vi kanske för tidiga?

kite havannapass

Vi hade radiokontakt med en amerikanare som låg ca en halv distans före oss och han rapporterade att han också sett ribsen men att de nu försvunnit. Vi var på väg in i Havanna passet i exakt rätt tid.

havanna passet 1 insegling noumea 2 havanna passet 4

Solen sken och vi hade en helt störningsfri passage. Det blev rena mys seglingen upp till Nouméa.

insegling noumea

Vi fick plats i en hypermodern marina och det kändes som att anlända till vilken storstad som helst. Karantän-gubben kom ombord och slängde våra ägg och alla färska grönsaker. Men det var också allt – vi hade förväntat oss värre.

bryggplats port moselle

Tisdag morgon vaknade jag av att jag frös. Det var bara 23 grader i båten. Hu, fram med en filt. Vi började med att se över hur båten mådde efter den blåsiga natten. Ankaret hade ju lossnat och hackat i stäven, men det blev bara skönhetsskador som en plastgubbe lätt kan fixa till. Vi hade inte någon landström och letade felet i några timmar innan vi hittade att en tre-läges brytare för shore power, gen power eller ingen anslutning alls hade gett upp. Ny införskaffades för det facila priset av 1 700 SEK – den kostar ca 700 SEK i Sverige. Köpte samtidigt en ny pumpmodul för toaletten a 2 000 sek. I Sverige får man hela toaletten komplett för ca 1 400 sek. Så det är några procent dyrare här.

Men vårt stora bekymmer var att det under den busiga natten kom in sjövatten i båten. Vi fick svabba upp ca 7 liter i timmen och vattnet stod över durken i akter kabin. Sängkläder, madrass och hälften vi stuvat i akterkabinen var genomblött av saltvatten. Vi ägnade hela onsdagen åt att tvätta, torka rent och tömma sjövatten samtidigt som vi minutiöst kollade alla slangar, bordgenomföringar och håligheter i skotten. Till slut hittade vi stora mängder salt i luftslangen som tar in friskluft till motorn. Jeanneau borde skämmas för den sopiga konstruktionen. Båten är Atlantklassad och skall klara 8 m vågor och vi seglar helt fredligt i 4-5 m vågor och det rinner in sjövatten genom friskluftinsläppet. Bottenbetyg! Det här vill vi inte uppleva igen och vi har nu borrat upp hål i sidan på ankarstuven som vetter inåt cockpit för att ta in friskluft den vägen och skall plugga befintligt hål i akterspegeln.

Lite senare på kvällen tänkte jag trösta mig med en action film, men då visade det sig att tv:n hade skakat sönder – bara att köpa ny.

Vi har fem rostfria solpaneler varav två rostar så kraftigt att flera kvm av fördäck nu är gulbrunt. Ska demontera dessa två och slänga i soporna. Rostfritt från Kina – man tackar. Så vi har infört normal 40 timmars arbetstid under veckan. På lördag festar vi och på söndag går vi i kyrkan. Kanske alltså.

Så vi har inte sett oss om ännu. Båten går först.

Annars allt som vanligt – dvs. bra.

Circes salta besättning

‹ Tillbaka