Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Skönheten Och Oturet2009-08-28

‹ Tillbaka

SKÖNHETEN

Vi är på Azorerna på ön Terceira, i den lilla staden Vitoria. Jag tror vi passerat Pärleporten och kommit till paradiset med ordinarie liv i behåll. Här verkar vara drömmarnas källa. Det är, bättre dagar, 27-28 grader i skuggan och 24-25 grader i vattnet. På kvällen kan det hända att tempen faller till 23 grader. Då myser vi och funderar på att ta fram någon tunn tröja att gotta sig i. I skrivande stund är det, klockan sju på kvällen, 30,6 grader utomhus i skuggan och folk badar och solar. Vi har dragit oss tillbaka till och svalkar oss i båten där temperaturen endast är 29,1 grad. Barometern visar på 1029 hPa. terceira insegling vitoria marina vy terceira marina christer

Själva marinen ligger mycket skyddad innanför stora yttre breakwaters. Vi är omgivna av två playor, en på vardera sidan marinan med en bra bar mittemellan. En starkpilsner (finns inget annat) kostar 1 euro vitoria yttre breakwaters vitoria marina 2 utsikt fran circe

Det finns en amerikansk militärbas på ön vilket nog präglat språkanpassningen – vi tar oss fram mycket bra på engelska. Annars heter dusch just Dusch och vin Vino – mer portugisiska behöver man inte kunna.

Utan att göra anspråk på att ha gjort en helt adekvat vetenskaplig undersökning är det vårt intryck efter två veckor att detta är en perfekt miniatyrvärld. Alla människor är vänliga, glada och hjälpsamma. Administration, datorer och ordning och reda är mycket bättre och effektivare än vad vi upplevt i Sverige – det var en stor överraskning för vi hade förväntat oss motsatsen. Rent, helt, klotterfritt, vackert och väl funktionerande. Inte en fimp eller papper på playan eller i staden. Gör man en ansats att gå över gatan, stannar bilarna och bjuder på övergång. Detta är tvärtom mot Irland – försökte man gå över gatan där, fick bilisten ett lystet uttryck i ansiktet och mumlade ”spring du, så får vi se om du hinner”

Det enda minuspoängen vi funnit är köttkulturen – här verkar man bara använda kött för att göra grytor. Det är ont om eller finns inte kött som är styckat på rimligt sätt. Det verkar som man styckar på samma sätt som man skalar en lök. Mörat kött kan man inte stava till. Vi har plöjt de tre ”Butchers” som finns i staden. Ofta små butiker med plats för kanske 5-10 kunder, men det finns 5 personer kring disken som klär sig som en slaktare och slipar knivarna. Det finns kyckling och grytbitar i disken. ”Slaktarn” slänger gärna upp ett köttstycke på disken och så skär han det rakt av i små bitar och slänger i fina bunken.

Häromdagen, i den största och bästa butiken – typ ICA stormarknad, upptäckte vi biff som vi genast inhandlade. Middagen reddes med stekt potatis, bearnaisesås och ett gott vin. Biffen var inte ätbar överhuvudtaget och skulle nog passa bättre som bromsbelägg på en lastbil – Usch! Men vinet var gott. I ärlighetens namn så hittade vi oxfilé också, fullt ok.

Första dagen i hamn tog vi itu med att tvätta båten och skölja av allt salt från linor och segel. Våra sjökläder, som stod för sig själva på toaletten, gav jag en snärtig karate spark så dom vek sig och släpade ut på bryggan där dom spolades ordentligt med vattenslangen. Vi bar upp alla kläder och körde tvättmaskin och tumlare halva dagen. Marinen har fina lokaler. Tvättstuga med tre stora Miele tvättmaskiner som hade centralmatning av tvättmedel samt tre stora Miele torktumlare. Ett separat rum med tre stycken datorer uppkopplade på bredband. Exklusiva hygienutrymmen, t.o.m. med badkar om nu någon kände sig hågad för det. Vi konstaterade att våra vänner i LillaLilly inte fanns i marinen.

Dag två fortsatte städningen och jag tog hissen upp i masten och inspekterade förödelsen på VHF antennen. Den var bruten rakt av vid foten. Kontakt med tillverkaren och beställning av nya delar. Jag insåg också att det inte skulle gå att byta delar uppe i masten, utan jag måste skruva bort och ta ner hela antenn paketet. Ingen LillaLilly. Vi börjar bli oroliga – de låg mer västerut då vi skildes och borde vara här först. Vi bestämmer att efterlysa dem nästa dag.

Dag tre på morgonen får vi ett sms. – LillaLilly har just anlänt. Senare, då de sovit ut, får vi höra att de haft en spännande resa också. De hade kört rakt in i ett 20 m långt nät mitt i natten, fastnat och Peter körde slutligen motorn back en sekund och gick sedan och la sig. När de vaknade på morgonen var nätet borta! Snacka om flax. Sen tog dieseln slut ca ett dygn från Terceira. Det var vindstilla och de låg och flöt och tittade på ön ett dygn. Sedan kom lite vind och de kunde nå fram till ön.

Vi tog några dagar senare en biltur med Peter och Anette. Den större staden Angria do heroismo, var större men inte lika trevlig. Ganska lik Gamla stan i Stockholm med en ganska färgglad kyrka. Man kan gissa var Walt Disney fått inspiration ifrån. angria do heroismo walt disney kyrka tre kaptaner

Vi fortsatte upp i bergen och fann ett bördigt, subtropiskt område med stora skogar och molntäckta bergstoppar. vandrings skogar vattendamm i skogen 2

Uppe i bergen fanns en stor grotta, vilken vi kände behov att utforska. Man måste ha hjälm på sig och det var klokt, men kravet på hårnät tycktes underligt. infor nedstigning till grottorna grotta

I början då vi kom hit var marinan full av liv med många olika båtar och nationaliteter. Nu är det nästan folktomt i en fullbelagd marina. Det är fransmän som kommer hit och lämnar båten över vintern. Det är mycket billigt, urbra marina med vakt dygnet runt och tillsyn av båten ingår.

OTURET

Vi tycker livet gjort ovanligt mycket motstånd och väntar på lite flyt…

Dåligt val av antennplats gör att AIS inte fungerar bra.

Dåligt val av plats för centralenhet för Life-Tag systemet gör att systemet falsklarmar och påstår att en person fallit över bord.

Taskiga elektroniska sjökort (Navionics) gör att plottern kraschar.

Webasto värmaren lägger av i Skottland.

Ray Marin plotter C120W kraschar – stänger av sig själv efter 10-20 tim drift. COG (kurs över grund vektorn) blir knasig och svänger plus minus 30 grader. Om jag pekar med cursern på Sao Miguel (Azorerna), kraschar plottern direkt.

Den bästa antenn anläggning som finns att köpa för pengar, enligt Mats Nylander, bryts sönder efter en natts kuling. Tillverkaren Lyth instrumentfabrik i Tyresö, tycker den borde hålla, men vill inte hålla med nya delar utan det får jag vackert betala en gång till. Antennen kanske bara tål små kulingar.

Installationen av ny generator (100A) blev inte bra. Mitt på Biscaya (Klockan 00:15) gick generator remmen i småbitar och lämnade motorn utan kylning, men vi upptäckte det ganska snabbt och motorn tog synbarligen ingen skada. En ny styrrulle som bröt remmen baklänges var sannolikt orsaken och demonterades i hög sjö.

Ett beslag på fördäck läckte in vatten i förpiken under hela resan till Azorerna och förstörde sjökort och nästan hela vårt bokförråd (mögliga). Madrass och sängkläder blev kladdiga av saltvattnet.

Vi är ju seglingsamatörer och förstod inte att vår nya genua 4 levererades med för lång lina i fallhornet. Den gick bara nästan i topp. Seglingen till Azorerna var i början tuff med håra vindar och stora vågor. När vi skulle ta ner genuan här i Terceira, gick det inte. Den satt fast. Hissen upp och jag kunde konstatera att sviveln och rullen längst upp var skadade. Övre delen av sviveln hade dragits förbi stoppet på aluminiumprofilen i förstaget.

OCH NU DÅ?

Nu har vi lagat och bytt ut allting utom sviveln och rullen. Dessa är tillbakabucklade och skall hålla tills vi kommer till Kanarieöarna där vi demonterar förstaget och byter skadade delar. Facnor, franskt företag som tillverkat förstaget, levererar inga delar under augusti för då är det semesterstängt. Och vem behöver förresten reservdelar under seglings säsongen?

Några småsaker, men föralldel viktiga, ska fixas till under veckan – en bult har lossat och försvunnit från genua rullen och hela kalaset hänger nu i endast en bult. Segelmakaren monterade ett tredje rev på storen, men det kom ca 25 cm för lågt så det går inte att plana ut seglet och ger en mycket stor buk som kraftigt försvårade kryss i hård vind.

En rostfri stekspade har inhandlats och skall monteras som strålningsskärm för hettan från generatorn – strålningsvärmen från generatorn, då man kör ett dygn eller mer, är så stark att kylvattenslangen i plast sakta förkolnar. kylvattenslang brand

Det enda större problemet som kvarstår är den tokiga plottern. Efter ca 20 timmars ringande och mejlande till säljaren och Ray Marin i England (man måste först passera barnstadiet och besvara frågor som ”har du 12 volt vid plottern?” osv. har Ray Marin lovat skicka en programuppdatering. Vi hoppas innerligt att detta löser problemen. Om inte har faktiskt Ray Marin lovat byta ut plottern (hedrande) då vi kommer till Madeira.

Idag är det torsdag 27 aug. Vi väntar in programuppdateringen som borde anlända i slutet av nästa vecka till Praia da Vitoria. Därefter går vi till Sao Miguel och stannar max en vecka varefter avfärd sker mot Madeira och Porto Santos. Resan dit borde ta ca 5-6 dygn

‹ Tillbaka