Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Marsden Cove. Tisdag 22 April 20142014-04-22

‹ Tillbaka

Jo men visst, vi är på gång.

Idag lämnade vi Whangarei och Riverside Marina vid högvatten, passerade under den nya och öppningsbara bron

dsc_1209

och styrde några timmar senare in till Marsden Cove Marina. Det ligger vid utloppet av floden och efter ca 30 min har vi fritt vatten i morgon.

dsc_1211

Det kändes lite ringrostigt - det är ju 17 månader sedan vi sist vred på ratten. Vi har hållit på med reparationer, installationer, fixningar och förbättringar i 6 veckor. Det är en halv roman att beskriva allt vi gjort, men en sak kan vara värd att nämnas - vi har haft problem med att ljuset i plottern (RayMarin E120) i flera år har blinkat, framför allt på nätterna då vi drar ner ljuset. Vid noggrann kontroll visade det sig att vi hade ett spänningsfall vid plottern på 1.0 volt, och det är mycket för mycket. Har vi då seglat ett eller två dygn, sjunker spänningen över batteriet till omkring 12.4-12.3 volt och då har vi följdriktigt 11.4 volt vid plottern. RayMarin plotter är mycket känslig för spänningsfall och börjar blinka vid ca 11.9 volt. Det var hela förklaringen. Nu har vi dragit nya 16 mm kablar och spänningsfallet är reducerat till 0.1 volt och alla är glada - i alla fall RayMarin.

Ganska typiskt har det varit 3 steg framåt och två bakåt hela tiden. Men nu verkar allt fungera och är testat. Dock inte vattenmaskinen. Det är för skitigt vatten i floden, så testkörning får vänta tills i morgon.

dsc_1213

Vår plan var i början att gå till Bundaberg, men vi har ändrat oss och går direkt till Cairns i Australien. Flera skäl men ett stort skäl är att vi inte vill navigera mer än nödvändigt på Stora Barriär Revet. Vi kommer att gå nästan rakt norrut mot Nya Kaledonien, passera väster om Kaledonien och öster om delar av Barriärrevet. Därefter vika av NNV för att slutligen sätta kursen mot Cairns i ca 160 grader och passera igenom revet där det är smalt och där det finns acceptabla passager . Om vi skulle försöka gå rakare till Cairns måste vi navigera i ca 100-150 landmil på ett grunt och gigantiskt rev där korallerna stundtals ligger i ytan. Som att segla från Luleå i norr till Ystad i söder - på ett grunt korallrev hela tiden. Att vara i den soppan, svarta, blåsiga och regniga nätter känns inte bra.

dsc_1215

Vi går först upp till Opua, som ligger på norra spetsen av Nordön, och inväntar ett hyggligt väderfönster. Det är lång seglingsväg till Cairns eftersom vi rundar större delen av barriärrevet, ca 2200-2400 nm (ca 400 landmil). Seglingen kommer att ta ca tre veckor nonstop. Det är fortfarande cyklon-säsong och busvädren rullar in från SV med kuling-stormvindar på västkusten. Normalt snuddar bara busvädret vid Nordöns norra ände, där vi befinner oss. Dock, förra veckan passerade en cyklon rakt över huvudet på oss.

Vi får väl skärpa till oss och ordentligt be aftonbön varje kväll ett tag framöver.

Ulla & Christer

‹ Tillbaka