Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

CAIRNS - ÄNTLIGEN. Sön 25 Maj 20142014-05-25

‹ Tillbaka

1-solnedgang opua

Jo, vi anlände Cairns under söndag vid lunchtid. Detta efter 19 dagar till sjöss och vind varierande mellan kuling och storm under 14 dagar. 14 dagar! Vi har aldrig varit med om något liknande och resan tog hårt både på psyket och båten. Efter tre dagar gick handstyrningen sönder. Vi lyckades såga av styrlinorna till kvadranten så vi kunde fortsätta med endast autopiloten. Mot slutet av resan upptäckte vi att frysen inte ville vara med längre. Men vi hade ätit upp nästan all mat.

Vi närmade oss Stora Barriärrevet under lördagen, men lite försent för att kunna nå in till Cairns med dagsljus. Sjökortet visade en passage in och sedan hundratals rev och grundområden. Så vi körde fram och tillbaka utanför revet en hel natt och vid gryningen söndag smög vi in genom passet.

2-kvallning lugnt vader

Vi trodde vi skulle få se en massa rev, trodde vi skulle få se kristallklart vatten och botten på 10 m och trodde vi skulle få sjölä.

3-slam vatten

Morsning. Inga rev eller korallöar, gulgrått ogenomskinligt vatten och sjölä var lika bra som den sjölä man får vid västlig vind när man seglar från Åland till Sverige. Om man nu tror man får sjölä från Sverige.

Det blev en stänkig resa i 8 knop med endast Genua under halvvind. 50 nm in till Cairns. Resan var lika sexig som en tur- och retursegling mellan Sverige och Åland - vatten, vatten och gulgrått vatten. Vi såg 6-8 båkar i vattnet, förmodligen där revet låg i vattenytan.

Cairns ligger i en flack dalgång och sista sjömilen är en muddrad kanal som utlovades till 6,5 m. Det var den också utom på ett ställe där det plötsligt blev 1.9 m. Vi går 2 m, så igen körde vi nosen i sanden och tvärstannade. Vi verkar vara experter på sandbankskörning. Det var som vanligt - sanden driver igen kanalen. Det var ett parti om ca 10 m och efter en halvtimme hade vi lyckats buffla oss igenom och fick igen vatten under kölen.

5-cairns kanal marlin marina1

Cairns har ingen Q-dock där man kan stanna till och begära inklarering. I Cairns måste man först ordna en plats i marinan och sedan meddela tullen, Immigration och Bio-secure exakt tid när man anländer, så står en mindre arme av myndiga tjänstemän och väntar på bryggan. Till den facila kostnaden av drygt 2 000 kr, men för oss med söndagstillägg blev det nästan 4 000 kr. Men vi kände att vi bara orkade inte mera och accepterade kostnaden.

kvallning i marinan1 kvallning i marinan2

Måndag, under lugna marina förhållanden undersöker jag närmare hur vi skall lyckas reparera styrningen och kommer efter några timmar fram till at det går inte att komma åt en del vitala ställen - det är för trångt helt enkelt. Med en molande känsla i magen ringer vi det största varvet här och efter några timmar dyker Yard Manager upp och inspekterar läget. Han ser inte helt förtvivlad ut och säger att han skall ringa efter en kille som får titta på det närmare. Vi får nöja oss med det och försöker låtsas vara normala och går en (liten) stads promenad. Staden verkar vara funktionellt uppdelad - där man bor, bor man, ingenting annat. Utanför staden finns industriområdet - där är det industrier och ingenting annat. All lek, avkoppling och shopping och restauranger finns utefter Strandvägen. Vackra parker, en gigantisk sötvattenpool och umgängesytor.

bassang bassang2

Vi letar upp en köttrestaurang och äter vårt livs godaste Angus kött. Dit går vi tillbaka

Tisdag morgon dyker en positiv Peter upp och konstaterar efter en stund att det går inte att lösa problemet med den access som finns. Han föreslår att vi sågar upp en stort hål vid babords styrpedistal. Sagt och gjort och vi kommer rakt in i där styrkättingen fastnat. Kättingen har gått av. Nu börjar vi tro på ett liv efter Cairns.

lucka

Ny kätting har införskaffats och wire är lämnad till verkstad för tillverkning av ny. Med Guds hjälp och en tandborste har vi förhoppningsvis en fungerande styrning i morgon.

Nu har vi inte ont i magen längre och i kväll går vi på stan och slår runt på Sacré-Cœur.

Vi ska hälsa från personalen på Circe Ulla & Christer

‹ Tillbaka