Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

FLINDERS ISLANDS. Fre 20 Jun 2014.2014-06-20

‹ Tillbaka

Vi kliver upp 05.30 på onsdag morgon och lämnar Lizard Island vid 06 tiden då det fortfarande är mörkt. Det ska bli sämre väder och då vill vi inte vara kvar ute vid reven. Vi hade ursprungligen planerat en nattankring i Ninian Bay som ligger knappt 55 nm från Lizard Islands med målsättningen att nå Flinders Islands följande dag. Som vanligt blåste det kuling till halv storm och vi satte endast revad Genua. Det räckte mer än nog och vi gjorde 8-9,5 knop i besvärlig medsjö. Med den här farten bestämde vi oss för att försöka nå direkt till Flinders.

Det blev en jobbig segling men bra i den bemärkelsen att det gick undan hela tiden. När det var ca 20 nm kvar till Flinders rundade vi en halvö, Cape Mellville, med en stor vik innanför. Den skulle ge vindskydd och framför allt vågskydd.

chapter two flinders

Trodde vi. Istället fick vi vindar på 24-26 m/s, dvs. full storm. Det gick inte att segla båten och vi tar snabbt in Genuan och startar motorn och flyr i riktning mot Flinders, ca 2 timmar bort. Efter en timme återgår vinden till ursprungliga 15-17 m/s och vågorna blir mer tolerabla.

En timme senare glider vi in i Stokes Bay som är en skyddad och vacker vik med långa sandstränder. Vi släpper ankaret på 6 m djup och kan pusta ut. Det är inte vindstilla här, men gott skydd för vind och vågor - vår första trivsamma ankring i Australien.

stokes bay circe

Vi bestämmer oss för att stanna i två dagar för att få sova ut ordentligt, äta gott, tvätta kläder och pyssla lite.

stokes bay dinge

På gå-sönder-fronten upptäckte vi vid ankringen vid Lizard Island att bogpropellern inte fungerade. Jag tror inte något hänt med motorn utan tror det är RayMarin specialisten i Cairns som slitit av lite elkablar då han installerade den nya kontrollenheten till autopiloten. Det är nog 4-5 gången som detta händer när någon specialist lagar något så har de sönder något annat som vi upptäcker när vi är långt borta från specialisten. Det här går säkert att fixa till, men manöverenheten sitter väldigt svåråtkomligt till. Bogpropellern är ju en bekvämlighetspryl och inte alls viktig för oss, så det gör inte så mycket om vi får vänta till Darwin med att laga denna. Men att radarn inte fungerar är en stor nackdel för oss och ökar risken vid dålig sikt eller nattsegling vilken vi nu måste minimera.

I morgon, lördag, startar vi en 4-dagars dagsegling norrut så vi skall vara klara onsdag morgon att segla vidare in och igenom Torres Strait om vädret tillåter. Torres Strait är vattnet som skiljer Australien från Papa Nya Guinea. Hela sundet är bara ca 10 m djupt och är ökänt för sina vilda och svåra strömmar.

Jo, jag glömde säga det - solen skiner från blå himmel. Underbart

Crew of Circe önskar alla en GLAD MIDSOMMAR Ulla & Christer

‹ Tillbaka