Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Madeira - Fyra Veckor2009-10-15

‹ Tillbaka

Nu har vi legat på Madeira i en månad. Vi har mått bra och jobbat mycket med reparationer och förbättringar. Jag läste Arne Mårtensson bok om deras jorden-runt-segling där han konstaterar att han är perfektionist men har blivit tvungen att acceptera och leva med att allting går sönder eller fallerar. Igenkännandet kändes tydligt. Det verkar som att det inte går att segla en längre sträcka utan problem. I hamnen ser man dagligen att det skruvas, repareras, monteras. När vi tar bussen in till Funchal språkar vi med andra från marinen som berättar de skall till båtaffären för att köpa reservdelar – som vanligt.

Det andra stora problemet är alla fel leveranser – fel storlek, typ, modell osv. pga bristande intresse och engagemang. ”Jamen, jag sa ju att de skulle skicka delarna – gjorde dom inte det?”

Marinan – hamnen Quinta do Lorde

är en utmärkt och bra marina. Modern, väl fungerande och med en mycket positiv och serviceinriktad personal. Hamndjup där vi ligger ca 10 m. Typiskt djup för 80% av platserna > 4 m Enda kritiken är ett uselt fungerande WiFi. Kostar ca 22-25 euro per dygn för lite längre tid. qta do lordemarina vy circe2 qta do lorde ulla qta do lorde marina vy qta do lorde madonna berget

Ibland bjuds det även på festdag till fiskarnas helgon. Madonnan ser till att alla fiskebåtar kommer tryggt i hamn

qta do lorde madonna fest 2 qta do lorde madonnen bars

Funchal 26 sep

Vi tar morgonbussen in till Funchal. Mycket fina bussar i kollektivtrafiken med luftkonditionering och bekväma säten. Snabbt tar man på sig säkerhetsbälte. Färden går mycket fort på fina men smala vägar. Bussen måste använda hela vägbanan i alla kurvor och serpentin svängar, men det tycks alla veta om och bilarna bromsar upp och väntar innan kurvan på bussen. Det finns inga trottoarer, men det finns inga fotgängare heller. De som fanns tidigare har nog gått åt. Efter 80 min är vi framme i staden.

Vi går mot hamnen och passerar ett fartyg placerat på land utefter hamnpromenaden – en strandad restaurang där krogen, baren och alla bord flyter i vatten. Kul idé. Det är feststämning och en massa flaggor fladdrar i vinden. Det ligger 89 stycken 22 fots (6,5 m) flatbottnade segelbåtar, typ tävlingsbåt i hamnen och rustar. Alla båtar har någon mystisk radio på akterpulpit och de flesta båtarna har 10-12 dunkar med vatten surrade i sittbrunnen. Båtarna har ingen motor. I båten finns plats för en man, två om man har humor samt mat och fotogenkök. Det finns en hink också för privata besvär. Gänget skall om några dagar segla till Brasilien! 5 följebåtar i 50 fots klassen följer med.

Vi tar linbanan upp i bergen till ett parkområde där det även skall finnas exotiska fåglar. Det svalnar då vi når höjd och vi vandrar genom parken omgivna av ett mycket behagligt klimat. Romarna var här och tyckte redan för 2300 år sedan att här var platsen att anlägga en park. De började med att plantera ett olivträd som fortfarande lever – ganska stor sak. Vi hittade också en stor fågelbur, ca 20 x 8 m, med flera hundra undulater och en höna. Kändes inte så exotiskt men det kvittrades en hel del. stra udden linbana stn 003 stra udden pa vag upp 008 stra udden lummig park 010

Vi har inte (ännu) hittat något Tivoli eller Gröna Lund, men behovet kanske inte är så stort. Gröna Lunds berg & dalbana har ingen chans mot en bussresa. För endast 27 kr till busschauffören får man en garanterat skräckfylld upplevelse i 80 minuter.

Söndag 27 sep.

Vi tar en promenad till Östra udden. Ca 7 km TOR. Vi följer en stenstig som bär upp 100-150 m och ner lika mycket och upp lika mycket osv. Rent månlandskap och hisnande utsikt. Mer än 30 grader och svetten rinner. Bergssidorna har kalvat och stupar oftast lodrätt ner i havet.

För att komma till uddens spets måste vi passera vad vi i början trodde var en bergsrygg, men som i stället var en 100-150 m hög bergskam, endast 5-10 m bred med lodräta stup på ömse sidor.

Ser ni människorna på bergsryggen?

stra udden bergskam 013

INTE? Nu då? stra udden bergskam 014

Här darrar även James Bond på underläppen

stra udden smala stigen 018 stra udden stup 020

Klart läskigt. Sceneriet är brutalt och man kan ana hur det sprutade och kastade lava en gång i tiden.

Åter i båten och efter middagen upptäcker jag slumpmässigt att en bult till ankarpeket är lös. Vid närmare koll visar det sig att 5 bultar är lösa och en har ramlat bort från stödrörets fastsättning i stäven. Det blir dagens underhållsgärning

Måndag 5 oktober

Det är kul att gå runt och prata med båtgrannar. Alla verkar kunna lära ut något och alla har något att lära – stor som liten. I går pratade vi med en granne med en FARR 56. Efter ett tag var vi inne på toaletter. De hade sötvattenspolning på toan. Verkade slöseri med sötvatten tyckte jag, men förklaringen var att urin och saltvatten bildar en cementliknande saltbeläggning i toa, rör och holdingtank. Kan inte gälla vår båt tänkte jag, men skruvade i alla fall isär toan en bit – och se, där hade vi en 2-3 mm tjock beläggning. Det gick inte att skrapa bort med skruvmejsel och jag måste slå med hammare. Rena betongen. Om vi fortsatte så här skulle vi ha en cm beläggning till nästa sommar. Tillväxten är ca 1 mm per månad. Avkalkningsmedel funkade inte. Prov med kaustik soda som fick verka i 24 timmar visade sig fungera. Saltbeläggningen blev till snor. Nu är toan rengjord efter en dags arbete och vi har infört sötvattenspolning – använder duschslangen och spolar med.

Onsdag 7 oktober

Pigg reparatör från Yanmar är i båten och byter kylvatten i motor samt i vattenkretsen till Eberspächer varmvatten. Han har inte gjort det tidigare och får göra om tre gånger. Tog 5 timmar effektiv tid. Innan han fick börja jobba hade jag gjort ett skriftligt avtal med fast pris. Bra för oss och synd om honom.

Lördag 10 oktober

Vi hyr bil och kör runt ön. Fantastiska vyer och vilka uppförsbackar, fick flera gånger växla ner till ettans växel för att klara backen. Bergssidorna går lodrätt upp från vägen och då och då rasar det ner en stenbumling. sondag madeira berg 020

I en nerförsbacke i en kurva höll vi på att köra in i en bil som låg på taket. Det måste ha hänt fåtal minuter innan vi kom. Passagerare stod på vägen och såg hela ut men chockade ut. De hade kört på en sten.

Meteor – 154 fots segelbåt anländer till hamnen. Vacker och under leveranssegling ner till Florida. Verkade lite svårseglad på två man, men det fanns god hjälp; 28 st. hydrauliska vinschar 40-55 cm, 12 elektriska vantskruvar, 4 bauta stora satellitantenner på första spridaren som satt i höjd med vår masttopp samt diverse annat godis. På kvällen tände de fasadbelysningen i masterna, två stycken röda varningsljus för flygplan samt undervattenbelysningen som gjorde vattnet i hamnen grönskimrande. meteor 152 fot 023

Tisdag 13 oktober

Christer dyker under båten för att kolla läget. Några zinkanoder är hårt frätta, men kvar. Andra är bara borta. Propellern ser spöklik ut med mossa och växter och botten ser ut som en heltäckningsmatta från IKEA. Inte bra med tanke på att vi blir i vattnet ytterligare 8 månader. Vi kollar med marinan om de kan fixa ett lyft. Yes, i nästa by finns ett varv som lovar ta upp oss redan nästa dag. Vi går nästa dag till Canical och blir upphissade i en jätte ”Travellift”. De tvättar båten och bottenmålar två gånger och jag byter alla zinkanoder. Jätteduktiga och mycket noggranna. 7000 Svea dollar är billigt. batlyft canical ulla batlyft canical 013 batlyft canical 011

Fredag 16 oktober

Vi drar vidare mot Ilhas Selvagens, ett reservat bestående av tre små öar ca 170 sjömil härifrån på vägen mot Tenerife. Mer om detta i nästa reselog

Lärdomar

Saltvatten spolning i toaletten – nix bra

Mentor och hemmabas ansvarig behövs – för att hjälpa till med och koll av leveranser och innehåll när det gäller reservdelar och reklamationer.

Det här med att saker går sönder…Ja, det är bara så.

Lita inte på ”branschfolk”, även om de påstår sig vara experter. Fundera, värdera och bestäm själv – det blir bättre.

‹ Tillbaka