Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Ilhas Selvagens -naturreservat2009-10-19

‹ Tillbaka

Fredag 16 oktober – Madeira Quinta do Lorde marina

Avfärd kl. 15:00 mot Ilhas Selvagens som är en vulkanö mellan Madeira och Tenerife. Motorgång pga. för lite vind. Natten är fantastisk med myriader av stjärnor. Lördag morgon ökar vinden och vi sätter segel. På dagen kommer ett delfinstim på ca 30-40 delfiner som trängs framför stäven. Följer med oss en halvtimme. Vi går enbart på genuan för att inte komma för tidigt till ön. Vi närmar oss ön tidigt söndag morgon.

Vi har vår nya (utbytes) plotter, C120W, som RayMarine skickat ner till oss. Den fungerar fint i 19 timmar då den kraschar.

Det är lustigt hur man vänjer sig med stora djup. Vi är nu vana att det är 2500 – 4000 m djupt under kölen. När ekolodet plötsligt visar på 180 m blir man alert – det börjar bli grunt. När vi smyger in i ankringsviken som är 10-12 m väntar jag bara på att vi ska bottna.

selvagens ankringsvik

Vi ankrar och jag försöker dra fast ankaret. Efter en stund tar det emot bestämt – bra tänker jag. Det är lugnt och den eviga solen skiner. 28-30 grader. Vattnet är kristallklart. Vi snorklar och jag konstaterar att ankaret ligger på sidan på en plan bergbotten – vi ligger enbart på kättingen. Vi blir upphämtade i jolle av våra seglingskompisar på Lillalilly och inkörda till en liten betongramp där öns personal från National Geografic väntar oss. Vi har bokat besök. Ön har ca 50.000 sjöfåglar, typ albatross. Ungarna föds i en liten bergshåla och ligger där i ca 6 månader och matas av föräldrarna. Sen blir det första flygtur och avfärd från ön. De flesta klarar det men en del klarar det inte. selvagens albatross unge

Natten i viken blir lite stökig. Vi ligger tre norrmän och tre svenskar. Alla har vi ankrat på en botten som nog mer påminner om startbanan på Bromma flygplats. Vinden kastar fram och tillbaka och strömmarna virvlar upp då och då och båtarna rör sig inte lika. Ibland ligger vi med aktern mot en annan akter och det är bara 10 m mellan oss. Vi har vaknat av att det skronkar i ankarkättingen och rycker i båten. Vi draggar och vi rusar upp. Men efter några meter fastnar vi igen. Jag sitter uppe resten av natten. En två-meters dyning dånar in i viken och bryts i kaskader mot klipporna 40-50 m bort. Det är totalt svart ute och ficklampor lyser oroligt omkring sig på nästan alla båtarna. När morgonen infinner sig är alla båtarna kvar på sina ursprungliga platser – Puh.

Vind och vågor har sakta tilltagit och strömmarna blir besvärliga – båtarna svänger omotiverat hit och dit. Skum flyter nu i hela viken. Här vill vi inte stanna och intar snabb frukost och förbereder avfärd.

Med kurs mot Tenerife – 187 grader, har vi en perfekt slör på 9 m/s NW och vi gör 7 knop – smörsegling.

Plottern kraschar igen efter nu endast 2 timmar. Det här är ju helt värdelöst. Det är tydligt att RayMarine plotterserie W (C120W t.ex.) inte är färdigutvecklad. Nu måste vi installera annan plotter.

‹ Tillbaka