Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Tenerife - Update 21 Nov2009-10-30

‹ Tillbaka

TENERIFE 21 nov tenerife sa cruz gryningen pyram

TENERIFE 20 okt >

Vi anländer Tenerife, östra udden ca 06:00 och drar ner farten till endast 3 knop för att lagom anlända till Santa Cruz marina vid gryningen. Marinen ligger längst in i stora hamnen som skyddas av en jättebarriär av betong. Här ligger båten lika säkert som om den låg i badkaret hemma. tenerife sa cruz gryningen

Marinan

Fin men underdimensionerad och tyvärr badly managed. Det finns 5 duschar och 4 toaletter per kön för 500 gäster. Varmvattnet tar slut efter 3 gäster och sen finns bara kallt och mindre kallt vatten. Några av toaletterna har sittringen kvar och en del har även toapapper.

I norra delen av hamnen ligger färjeterminalen. Normalt ligger det alltid 2-3 ”finlandsfärjor” och 1-2 cruisingbåtar vid kaj. Båtarna har motorerna igång dygnet runt. Det bullrar och avgasröken ligger som en grå dimma över norra delen av staden. När det är vindstilla smakar det svavel i munnen. Vid 7-tiden på morgonen kommer det 40-50 stora turistbussar och radar upp sig i väntan på de 2-3000 turister som skall bussas runt i staden

Tenerife lever till 99% på turister som väller in i tusental varje dag. En märklig sak är att ingen spanjor (möjligen 1 på 100) kan ett enda ord engelska. Och då menar jag myndighetspersoner och i affärer på ”fina gatan” som enbart lever på turister.

RayMarine sjökortsplotter C120W ROW

Via några seglingsvänner har jag fått kontakt med Vd:n för RayMarine i Sverige och för honom beskrivet våra stora bekymmer med plottern. Han reagerar och skriver ett brev till RayMarine i England. I ett tjugotal mail till Paul Lawson, Product Support Engineer för RayMarine I England har jag beskrivit felen i plottern och anvisat flera test de själva kan utföra på kontoret och konstatera hur plottern kraschar. Men det har man struntat i. Nu, efter brevet från RayMarine i Sverige ska de utföra de tester som jag bett om. Det är 10 veckor sedan jag i mail anvisat hur RayMarine själva kan konstatera huruvida jag har ett fel på den specifika plottern, eller ve och fasa, om det är ett generellt problem i alla RayMarine plottrar

Det kan vara värt notera, så långt vi kunnat testa, att plottern INTE kraschar med sjökort över Sverige, Finland, Danmark eller Norge. Men sätter man in kort över Irland-Uk eller Västra Europa (Azores, Madeira och Kanarieöarna) kraschar plottern direkt för vissa områden. Detta gäller alltså C120W ROW versionen. (ROW = Rest Of the World. Utom Europa).

Resultat från RayMarines egna tester: alla provade plottrar kraschar. Man har alltså ett generellt problem i alla C120W och har släppt ut en produkt på marknaden som inte fungerar.

Vi erbjuds att istället få en beprövad plotter, E120 mot en tilläggskostnad på ca 6 000 kr samt att vi själva bekostar installationen. För vår del betyder det här att vi Nonchalerats av RayMarine i 10 veckor. I snart 4 månader varit oroliga och osäkra på hur vår resa skall kunna gå vidare. Haft många veckors väntetid i hamn (ca 10 veckor!) och våra vänner har självklart inte kunnat vänta på oss, så de har seglat iväg. Vi har väntat så många veckor och väntar fortfarande på åtgärd från RayMarine så tiden har runnit ur timglaset – vi har kanske inte längre möjlighet att som planerat segla till Kap Verde. I rena pengar har det här äventyret kostat oss ca 15 000 kr i tilläggskostnader för bättre plotter (som vi inte har någon nytta av) onödiga marinakostnader, mail och mobilsamtal och transportkostnader med DHL Vi tackar RayMarine för att vi fått förmånen att hitta programfel i deras plotterserie och fått bidra med 15 000 kr i produktutvecklingskostnad. Vi är också förtjusta över RayMarines kundattityd där vi endast behövde vänta i 10 veckor på att man skulle bry sig. USCH

RayMarine update – 13 nov.

Efter, som jag gissar, lite påtryckningar från Sverige, har RayMarine England kommit på att det kanske är skäligt att byta ut plottern utan tilläggskostnad för kunden. I tre veckors tid har RayMarine I England hållit på och skicka en ny plotter. Det går så här ungefär:” Hej Christer, jag får en ny plotter om några dagar och skickar den direkt – vad har du för adress dit jag ska skicka plottern” Jag uppger adressen för femte gången. Efter 5-6 dagar efterlyser jag plottern. Jag ringer RayMarine men personen ”is not available” Tre dagar senare får jag kontakt, svaret blir då att ”det ska jag undersöka” Han ringer aldrig och efter att ha varit ” unavailable” igen 2-3 dagar får jag kontakt och svaret att ”plottern var försenad – det får jag förstå men jag skickar den om några dagar” 7 dagar och 15 mobilsamtal senare med ”unavailable” får jag kontakt med arbetskompis som lovar undersöka om plottern är skickad, var den är och när jag möjligen kan få den levererad. Hon ringer inte tillbaka. Jag ringer upp igen och får veta att ”Jane” är ledig, men hon kommer på måndag och ingen vet ju var hon har sina papper. Så här rullar det på, vecka efter vecka.

RayMarine – update fredag 20 november.

Plottern anländer och kan lösas ut från Tullen för 700 kr. Pepe, RayMarine installatör som visar sig mycket erfaren och duktig, monterar och gör klart. 1 – Plottern fungerar utmärkt! 2 – Skärmen / displayen är toppentydlig. 10 ggr bättre än C-serien. 3 – Nätverket fungerar och vi kan koppla upp datorn, nere i salongen, och köra plottern från datorn. Vi har nu t.ex. radarbilden direkt i datorn och behöver inte vara uppe i sittbrunn om ruskigt väder.

Det tog bara 15 veckor för RayMarine att ordna till en fungerande plotter. En beundransvärd prestation

UPS = Unreliable Parcel Service

Hamel Sails bekräftar att genuan är skickad till Tenerife – hurra. UPS garanterar att leverans sker inom 4 arbetsdagar Med UPS tracking tjänst konstaterar jag att seglet finns på deras upplag på Tenerife och skall levereras under onsdag 21 okt. Ingen leverans På torsdag ringer vi – ja, receptionen på marinen hjälper oss. UPS är visserligen ett internationellt bolag, men engelska ingår inte i servicen. UPS lovar leverera under torsdagen. Ingen leverans. På fredag ringer vi Kl. 09:30 till UPS. Jodå, seglet befinner sig på lastbilen och är på väg. Kommer vilken minut som helst. Vi stannar i båten och väntar 8 timmar. Ingen leverans Lördag – ingen leverans Söndag – ingen leverans Måndag – ingen leverans Tisdag – Christer blir förbannad och skriver en polisrapport på ”Förmodad stöld av segel begånget av UPS personal”. Jag lämnar kopia på rapporten till personalen i marinen och ber dem meddela UPS Tenerife att polisrapporten lämnas in till polisen om två timmar. Vi ringer till UPS, Stockholm som ju är uppdragsgivare och meddelar samma sak. UPS Stockholm ringer tillbaka efter 5 minuter och meddelar att seglet kommer om 40 minuter. Det tror jag när jag ser det, svarar jag. 35 minuter senare finns seglet på marinen.

25 oktober

Vi tar spårvagnen (!) och gör en rundtur. Det är snyggt, välordnat med lite rolig arkitektur precis nere vid hamnen och centrum. Fem hållplatser bort verkar vi komma in till Tensta-Rinkeby. Vi upplever en stor skillnad mellan Portugal (Madeira och Azorerna). Portugal känns ”nordeuropeiskt” = trevliga och korrekta människor, ordning och reda, välordnat och fungerande. Billigt. Spanien (Tenerife) = Ointresserade och avvisande människor. Dubbelt så dyrt som I Portugal. En bättre villa en mil från S:a Cruz ( i Tensta området) kostar 10 millar! Puhh.

Tisdag 27 oktober – en lyckad dag

Tredje dagen det är vindstilla med 32 grader ute och 30 grader inne i båten.

Ulla lär sig växla pengar. Vi behöver 1500 dollar Köar i en halvtimme i banken. Nähä, det är bara banker där det står Exchange som växlar. Nästa bank, köar. Nähä, vi tar bara emot utländska pengar och växlar till Euro. Prova banco Canaria. Efter en ny halvtimme i kön – Ja visst växlar vi till dollar. Vilket kontonummer har du? Vi har inget konto här. Inte, då kan ni inte växla pengar här. Håhåjaja. Vet inte hur Ulla gör, men efter några timmar kommer hon hem med 500 dollar – vilket kap.

SPP – levnadsintyg

Vi har pension från SPP. En gång om året kollar de om vi lever och begär in ett levnadsintyg. Då ska vi gå till någon officiell myndighet, legitimera oss och fråga myndigheten om vi ser levande ut. Om jakande svar skall myndigheten kryssa i ruta, stämpla med imponerande stämpel och förståss skriva under.

Ok, närmaste bra myndighet är internationella polisen i hamnen. Vi travar dit. Polisen kan inte ett enda ord engelska. Hämtar kollega som inte heller kan engelska. Efter 15 minuters samtal på spanska och engelska där ingen part begriper ett dyft, blir vi ivägfösta. Polisen pekar längre neråt hamnen och nämner någon annan typ av polis. Vi går dit. Samma procedur och igen ivägfösta till nästa polisstation – La Guardia Civil. Fyra poliser och ingen engelska. Läget börjar kännas hopplöst när en kvinnlig polis dyker upp. Hon lyckas förklara för oss att de är inga poliser och kan inte skriva under något dokument. Vi ska tillbaka till internationella polisen. Lätt som en plätt – vi går tillbaka. Våra två poliskompisar från besöket strax innan ser misslynt på oss. Vi framhärdar, på engelska och svenska – språket spelar ju ingen roll, att vi behöver någon som kan en smula engelska. Två nya poliser lägger sig i vilket bara betyder mera spanska. De tycker vi ska gå till cruisingbåten som ligger i hamnen och leta upp cruisingpolisen, men vi nekar lämna platsen. Efter en lång stund kommer en polis på att han känner någon som kan utländska och ringer denne. Vi får tala med en dam som talar begriplig engelska. Vi förklarar vårt säregna ärende. Hon förklarar sedan för polisen mittemot oss som skrattar, kryssar i och stämplar.

Onsdag 28 oktober

Vindstilla dag och varmt. Vi bestämmer oss för att tvätta stora genuan. Rätt kämpigt – ca 120 kvm med armarna uppåt sträck. Men det blev bra och nu går den nog en knop fortare – vill jag tro.

Lördag 31 oktober

Lars, Pilar och Emma på båten S/Y Aura har anlänt någon dag tidigare och idag får vi filead Bonito av dem. Egenhändigt fångad av Lars.

bonito

Det här var spännande att prova eftersom det borde vara en fisk som vi kan få under seglingen mot Västindien. Den var mycket god. Vi bestämde oss på stående fot att uppgradera vår fiskeutrustning och framför allt köpa grövre linor.

Kommande dagar slipar vi teak och oljar in den. Vi försökte även för hand slipa stora teakbordet i sittbrunnen, men det var bara att ge upp. Alldeles för stor yta. Vi besöker ett byggvaruhus och köper en slipmaskin och slippapper. Nu går det bättre, men tar ändå 4 intensiva timmar att snygga till bordet.

Fredag 6 nov

Vi behöver komplettera vår vaccination med 3:e sprutan för Hepatit B och åker spårvagn till största sjukhuset. Som vanligt problem med språket, men efter ett tag har dom letat upp en kvinna som talar riktigt bra engelska. Hon förklarar att det inte går på detta sjukhus och att vi skall till ett annat ställe. Hon är väldigt hjälpsam och ägnar en halvtimme med att jaga upp en läkare och boka tid åt oss med sprutning på direkten. Vi letar upp det andra stället som verkar vara liknande en vårdcentral med fokus på invandrare och där man huvudsakligen behandlar och vaccinerar dessa. Efter 10 minuter kommer ”vår” läkare och undrar lite misstänksamt varför vi behöver spruta mot Hepatit B. När läget klarnat blir han mycket positiv och säger han skall kalla på en syster som inte är en syster, utan en man. Vi berättar att i Sverige är ”sjuksyster” ett yrke och att det kan utövas av en man eller en kvinna. Han skrattade lite åt att en syster kan vara en man, men vi fick våra sprutor i ett huj. När vi skulle betala blev det stopp – Nähä, sprutor och vaccinationer var gratis. Nu framstod det glasklart – Ulla och jag hade gjort helt fel då vi vaccinerade oss i Sverige för mer än 10 000 kr. Vi skulle ha åkt till Teneriffa!

Lördag 7 nov

Vi pysslar med båten och oljar in teakbordet, monterar nya kryddhyllor och förvaringspåsar. Det är en ständig finplanering och frigörning av plats för att kunna stuva ner all mat vi ska ha med oss.

Söndag 8 nov - Teide

I hyrd bil kör vi upp mot den högsta toppen, Teide, som ligger på 3 700 m. teide 005

Vi tar linbanan upp till toppen. Teide omgärdas av en enorm krater och omgivningen påminner starkt om en karg vilda västern film.

teide 012 teide 013 teide 014

Det är kallt, blåsigt och soligt. Luften känns frisk men tunn. På nerresan svimmar mycket riktigt en äldre herre pga. syrebrist.

Waterhouse Dykcenter – Ringvägen, Stockholm samt DHL (Du Har Lurats)

Innan vi åker iväg på vår seglats lämnar vi in våra dyk regulatorer till Waterhouse i Stockholm för total genomgång och service. När vi första gången skall använda dyk aggregatet (Madeira) visar det sig att regulatorn läcker. Samtal med Waterhouse – nej, det är inte Waterhouse’s fel, det är Poseidon i Göteborg. Fakturera går bra , men något ansvar har man inte för utfört jobb. Efter längre diskussion framkommer att transport med DHL (flygtransport på garanterat 4 dagar) kostar ca 500 kr från Teneriffa och ca 1 000 kr från Sverige till Teneriffa. Mycket pengar bara för att byta en packning. NY regulator kostar 2 500 kr. Vi kommer slutligen överens om att vi köper två NYA regulatorer och vi betalar halva fraktkostnaden med flyg. Efter att ha väntat i 8 dagar efterlyser vi regulatorn. Det kostar oss 330 kr per dag att ligga och vänta. Det var just därför det var viktigt med 4 dagars transport. Waterhouse har tagit betalt för 4 dagars transport med DHL, MEN man har lagt ut det på Poseidon i Göteborg och Waterhouse vet inte hur Poseidon gjort. Snitsigt! ”Tracking number” jag fått är förstås fel så det leder ingenvart. Efter ytterligare rotande säger DHL i Stockholm att de inte kan upplysa var paketet är eller när det kommer att levereras och att tullen i Madrid måste få tag i mig personligen. Men paketet har upplysningsvis passerat Barcelona. Jag ringer alltså tullen i Madrid och pratar spanska med en talmaskin – typ ”Du kommer nu att få 9 val” Jag chansar och trycker på ”ett” och väntar på jack-pott. En person som pratar hjälplig engelska svarar. Id-numret jag har är fel men hon kan upplysa om att det är ett nummer som lastbilstransporter använder. Paketet har alltså INTE gått med flyg, utan med lastbil som tar mer än dubbelt så lång tid. Jag får ett telefonnummer av tullen som går till DHL Spanien. De hittar faktiskt paketet, men det går inte att säga när det kommer om jag inte kan uppge postnumret till marinan vilket jag lyckas rota fram efter 5 minuter. ”Jamen dåså, då är allt klart. Du får ett complain number (?). Det är en del pappersarbete som skall klaras av och tullen kanske (?) ringer dig. Men du måste uppge ett spanskt telefonnummer”. Jag förklarar att jag har ett svenskt mobilnummer och frågar när de kommer att leverera paketet. ”I morgon kanske” Man undrar i sitt stilla sinne vad det hela handlar om och varför tullen i Madrid måste få tag i mig personligen fast dom inte vill något?

Efter två veckor ringer Waterhouse och meddelar att DHL (Sverige?) har berättat att DHL (Spanien ?) har varit i kontakt med mig och kommit överens om leverans. Det känns lite spännande eftersom inget DHL har kontaktat mig och någon överenskommelse om leverans följdriktigt inte kunnat göras.

Onsdag 18 november anländer regulatorerna och kan lösas ut för en diskret tullkostnad på 320 kr. När jag försöker flytta över slangarna från gamla regulatorn till de nya reggarna visar det sig att inga slangar passar – men har bytt standard. Att vänta nya två veckor på adapters är inte aktuellt. Jag går till dykaffär och köper nya prylar.

Taffligt, oengagerat och oärligt hanterat av Waterhouse. Adjö, Waterhouse. Vi kommer inte att träffas igen.

Därmed avslutar vi den mörka rapporteringen från en mörk tid och ser fram mot att få segla igen

‹ Tillbaka