Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Cabo Verde Anlöp2009-12-09

‹ Tillbaka

Cabo Verde Onsdag – lördag (2 – 5 dec)

Vinden har börjat vrida mer åt ost (NO) och vi går med 170 grader vindvinkel rakt mot målet. Det blåser jämn vind på 10-12 m/s och Circe går som tåget. Vi har en motström på 1-1,5 knop. Vi har valt (Ja, egentligen har vi inte tänkt på strömmen) en kurs lite nära Afrika. Vi borde valt att segla längre västerut för att slippa motström och kanske få medström i stället. ulla kollar vagen ulla aker nerfor dyning

En dag åker vi in i ett stim med flygfisk. Tusentals fiskar flyger blixtsnabbt hit och dit och ganska långt. Vi får rensa några från däck. Senare, i hamn, börjar det lukta fisk i ankarboxen och där hittar jag en krabat som snabbt åker i sjön. flygfisk

Lördag kväll

Vi närmar vi oss Sao Vincente på Mindelo. Det är mörkt ute och blåser 12 m/s. Vi tar ner seglen i god tid och kör motor för att ladda batterier och göra vatten. Våra sjökort i plottern täcker inte Kap Verde och visar endast en schematisk bild av ön. Vi är rätt nervösa och spända då vi går in i sundet mellan Sao Vincente och Santo Antao. Här uppstår s.k. venturieffekt som kan dubbla den aktuella vinden. Men venturi uteblir och vi har fortfarande ca 12 m/s i ryggen. Men vi får en motström som uppgår till 4-5 knop. Det forsar om och rycker i Circe och jag undrar hur detta ska gå, men hon styr fint. Sjökortet stämmer inte alls – vi vet att det ska finnas en liten klippö med fyr mitt i sundet, men den finns inte i plotterkortet. sockertopp Vi kör enbart på radarn och har bra koll. Vi har också god hjälp av sjökort i datorn – dock lite gamla.

Vi rundar udden och kommer in i hamnområdet som är stort. Det ligger en mängd tankers och lastbåtar till ankars lite här och där. Vi kryssar säkert en halvtimme mellan båtarna innan vi börjar ana var småbåtshamnen är. Vi har tänt vår Xenon strålkastare, vilket är som att tända en liten sol – helt fantastisk. Dyr men otroligt bra. Ulla står på fördäck och kollar i färdriktningen och jag kör enbart på radar. Det enda vi är rädda för är ”submerged” bojar. Angöringsbojar för stora fartyg som ligger i vattenytan. Varför dessa ligger i vattenytan har jag ingen aning om men gör dem mycket svåra att se. Av tidigare erfarenhet vet vi att bojar som är utmärkta i sjökortet inte ligger där dom ska och att det finns gott om bojar som inte alls är utmärkta. I cruising guiden för Kap Verde anmärker man torrt att man inte skall lita på sjökorten som inte är uppdaterade sedan Vasco da Gama eller vem det nu var.

Till slut, vid 22.00 tiden, hittar vi försiktigt in till området där marinen ligger. Men den är stängd och vi ankrar på redden 50 m från marinen. Ankaret tar fint och vi slår av motorn och hjärtat börjar gå ner till normalt varv.

Vi konstaterar att vi gjort resan på 6 dygn och 6 timmar. 980 sjömil vilket ger en dygnsgenomsnitt på 150 Nm. Det känns bra. Vi konstaterar samtidigt att avståndet mellan Las Palmas och Mindelo är 850 Nm. Vi har slösat bort 140 Nm, vilket är ett helt dygn, på att gå i motström. Hade vi inte haft motström hade vi varit här på 5 dygn. En liten lärdom som vi ska praktisera på bättre sätt när vi sedan startar resan mot Karibien

Vi har läst om småbåtar som kommer ut i mörkret och låtsas vara marina folk och vill guida till ankringsplats mot betalning. Ingenting som man vill ha kvar ska finnas på däck, så vi börjar direkt att plocka ner utombordsmotorn, jeepdunkar, vattengeneratorn, räddningsutrustning och all lös utrustning.

Lyckliga och lite småstolta efter nattlig angöring kryper vi till kojs.

sockertopp

‹ Tillbaka