Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Grenada – Prickly Bay2010-01-17

‹ Tillbaka

När vi på natten mot tisdag 5 jan smög in i Prickly Bay tycktes viken vara full av ankringslanternor, men på radarn såg vi ännu fler radarekon, vilket inte förvånade. Vi har tidigare noterat att en tredjedel av ankarliggarna inte anser just deras båt behöver ha någon ljusmarkering. Vi fann en plats som inte var för nära andra båtar och droppade ankaret. Ligger vi tokigt får vi fixa till det när det blivit ljust. Dödströtta kastade vi oss i bingen som nu inte for omkring utan gungade lite mjukt.

När vi senare vaknade och tittade ut såg vi direkt en, nähä två svenska båtar. En noggrannare granskning visade att hela viken var full av svenskar – vi hade hamnat i svenskviken.

Vi pumpade upp jollen och for in till ”Immigration” där vi drypande av svett klarerade in. Personalen var mycket vänlig och för dessa breddgrader också effektiv. Sen har dom en del frågeställningar som man överraskas av, t.ex. hur många timmar överresan tog. ”Är det viktigt ” frågade vi, ”Ja mycket viktigt” fick vi till svar. Tjaha.

Efter en del mailväxling med Cordland Marin framkommer att installatören klippt bort original kontakt don på antennkabeln och av bekvämlighet ersatt med andra felaktiga som faktiskt förstör satellitanläggningen. Det bestämdes att vi skulle plocka ner satellitantennen. satellitantenn oversikt

Inte så där tvärenkelt – det går hela tiden dyning i viken och båten häver upp och ner vilket omöjliggör att fälla antennmasten som är 4 meter hög. Efter lite spaning hittade vi kustbevakningens station med bryggor längst in i viken. Där låg en mellanstor militärbåt (i sitt tidigare liv) med gångdäck ca 4 meter över vattnet. Vi letade upp ”Boss” och frågade om vi fick lägga oss långsides ca en timme för att plocka ner en antenn. Det gick bra. Ulla och Lasse (Aura) höll i Circe och jag stod på ”jagaren” med perfekt arbetshöjd. Klart på 15 min.

Nästa dag ger vi oss in till Georgetown, The Big City. Kollektivtrafiken är kul anordnad. Den sker med små Toyotabussar (typ Volkswagenbuss) som körs av en kille som tycker det är fegt att ta en kurva under 100 km/t. Det finns också en av- och påkastare som stuvar folk, tar emot betalning och knäpper med fingrarna när någon visar intresse att gå av. Standardpriset för två man är 5 EC dollar ~ 15 kr. Det vimlar av sådana bussar och de tutar då föraren ser någon som går med egna ben på gatan. Man kliver alltså på, och även av, där man är eller har lust. Vill man ha lite extraservice och vill bli körd till speciell adress eller plats går det bra för ett tillägg på 5 EC dollar. Plåtfatsmusiken strömmar med hög volym ur högtalarna. Vi har hört massa olika ”låtar” men det verkar vara samma bit hela tiden.

Inne i Georgetown letar vi upp DHL kontoret för att skicka hem satellitantennen. 6 blankettkopior behövs och med den sjätte i handen skickas vi till Tullen för att få dokument på att vi skickat en anläggning ut ur landet, för att kunna ta emot den då den skickas tillbaka utan att betala tull. 20 tullare tittar intresserat på oss och undrar hur vi ska fixa detta. En ”Brooker” dyker upp och erbjuder sina tjänster för 40 EC dollar. Vi accepterar och han plockar fram de rätta dokumenten ur sin väska och börjar fylla i pappret. Sen går han runt bland de olika ”stationerna” och får lite stämplar här och där och efter 30 min är allt klart. Retur till DHL och därefter en underbar fruktdrink på närbeläget fik. ulla i georgetown grenada

Handling sker på Spice Isle Mall, ett affärscentrum som har i stort sett allting i matväg till dyra priser.

På lördag 9 jan samlas svenskgänget med några inbjudna danskar till beach party i vår underbara vik. Väldigt trevligt. fest prickly bay +grillning fest prickly bay +ulla fest prickly bay +middag

Vår vik är inte så otrevlig heller. fest prickly bay +var vik 2 fest prickly bay +var vik

Veckan efter åker vi runt och besöker båt affärer – reservdelar, reservdelar – och polisen för att igen få ett levnadsintyg, denna gång till försäkringskassan. Poliserna skrattar gott då vi ber dem kolla om vi lever och i så fall intyga detta.

Vi har börjat se oss om vilka möjligheter vi har att installera ett dieseldrivet elverk på ca 4 kW. Koll med tullen säger att tullkostnad blir 2,5% för en båt ”in transit”, vilket känns acceptabelt. Det elverket vi vill ha är lite för stort för sb stuv, som är enda möjliga platsen. diesel elverk 001

Det kommer en installatör till båten på måndag 18 jan för att se om det kan gå med visst våld. Det gick åt ca 120 liter diesel under resan från Kap Verde till Grenada och ca 75% av det gick för att köra motorn (utan växel ilagd) för att tillverka el. Känns inte bra på lång sikt.

För några dagar sedan var det jordbävning på Haiti med magnitud 7. Den märkte vi inte av. Möjligen tyckte vi det var lite konstiga vågor vi inte förstod. Idag var det jordbävning på Margarita, ca 20 landmil från oss. Vi märkte ingenting.

Nä, nu ska vi koka lokal fisk. Det verkar inte vara så synd om oss. fest prickly bay + lobster

‹ Tillbaka