Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

AVFÄRD MOT BEQUIA2010-02-16

‹ Tillbaka

AVFÄRD MOT BEQUIA.

Lördag den 13 skulle vi starta seglingen norrut. Vi har bunkrat och gjort allting klart för avfärd. Kättingen är beväxt och Ulla står i jollen och tvättar kättingen medan jag tar upp den långsamt. Efter en stund dör ankarspelet – jag har slarvat och inte sett mig för och elkabeln till fjärrkontrollen har gått in i kättingspelet. Ridå. Spelet går varken upp eller ner och vi sitter där vi sitter. Jag jobbar hela dagen med felsökning och löder om alla 9 tunna kablar som går i huvudkabeln. NIX – det fungerar inte och ankarspelet är dött. Det finns el på spelet och inga säkringar har gått – elektroniken i fjärrkontrollen måste ha svimmat.

Inget att göra åt saken på en söndag och vi blir inbjudna på drink till TARTSIA hos Mats och Birgitta tillsammans med Sylvia och Arne från Chikitita – The Voice Of The Swedish Network. Vi har mycket trevligt och roligt och bryter upp 21:00 när vi håller på att hungra ihjäl. Det är mycket intressant att lyssna på långseglare som varit ute några år.

Måndag 15 feb. Vi åker in till och besöker alla båtaffärer och försöker få tag på reservdelar till spelet. Nähä, den gubben gick inte. Vi måste göra en egen fjärrkontroll till spelet. Köper kabel, två-läges brytare och vattentät låda till Ipod (skitdyr). Efter fyra timmars jobb har vi fått ihop en ”Power Box” och lyckats koppla in ledningarna rätt på reläet. Ankarspelet fungerar igen – Hurra

Vår resa norrut börjar alltså under tisdagen den 16 feb. Vi ska vara uppe på Bequia under fredag, senast lördag för att möta familjen som kommer på besök.

Dagarna innan har vi ägnat åt service och underhåll (förvånad?). fredag den 12:e byter jag vattenavskiljande filter till motorn. Filtret sitter under durken i aktre kabin så allting måste ut först. Då jag öppnar dräneringsbulten går den tvärt av och hela filtret blir oanvändbart – ren tur alltså. Det tar 9 timmar att få ordning på det hela.

Torsdagen den 11 feb byter jag remskiva till generatorn – Marcus Båtingenjören har monterat en pirat remskiva istället för en original Ballmar. Remskivan ligger inte i linje med övriga remskivor och nöter på kanten och vibrerar. Det är förklaringen till alla remhaverier. Remmen håller ca 100-150 timmar istället för det 10-dubbla. Byte av olja, oljefilter och bränslefilter.

Onsdag 10:e är tvättdag och inre tjänst, typ frosta av kylen

Tisdag 9:e segelmakaren kommer och tar mått på ny Bimini.

Måndag 8:e installerar vi larmet, byter vattenfilter till vattenmaskinen och nytt kolfilter till färskvattnet.

Söndag 7:e. Genomgång budget (var i helsike tar alla pengar vägen?), betalningar. Sylvia och Arne kommer förbi med nybakade semlor – helt underbart.

Lördag 6:e. Jobbar hela dagen med surfning om flygresor. Resebyrån här nere gav oss ett bud på 49 000 kr per person Grenada – Malta. För dyrt tyckte stämman. Lufthansa verkar ha skaffat sig monopol och man måste resa med dem. Vi hittar istället en resa med BA Grenada – STO Arlanda för 8 000 kr och från Skavsta (Ryan Air) till Malta för 2 000 kr. Taget.

Fredag 5 Feb. Vi handlar mat och vid återkomsten till jollen konstaterar vi ingen luft i botten på jollen. Lagning och tvättning av grön beväxt botten tar 6 timmar.

Ja, så här flyter dagarna på. Ju längre vi är här ju bättre trivs vi. Satellitantennen är fortfarande i Danmark och lär anlända Grenada i början mars. Vi har alltså svårt med kommunikationen. Marcus Båtingenjören har med felaktigt montage skapat stora problem för oss, men det besvärar förståss inte honom.

Vi hörde att dagen innan vi anlände till Grenada så rånades en båt på väg från Trinidad till Grenada. Segelbåten bordades av ett gäng i en snabb båt ca 40 sjömil från Grenada. Banditerna band mannen och hustrun och trädde en huva över huvudet. De jobbade i 6 timmar med att tömma båten på allt av värde och skruvade bort det mesta av utrustningen. Trinidad är inte ett säkert land och 3-4 personer mördas varje dag. Grenada anses ganska säkert, men i övriga Karibien är det tyvärr inte ovanligt med rån och framför allt stölder.

‹ Tillbaka