Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Åter Till Grenada2010-03-10

‹ Tillbaka

Grenada 4 mars – 8 mars.

Vi lämnar Union på morgonen den 4:e och styr i friska vindar ner mot Grenada. Jag tycker det går med 8 knop hela tiden men vi gör 46 sjömil på ca 7 timmar. Det blåser 12-13 m/s och vi har två rev i storen och genua. När vi kommer i ”lä” om Grenada, ökar vinden till 15-18 m/s och vi rullar in genuan och går 6-7 knop i flera timmar för enbart revad stor. Hela båten är indränkt med salt och glittrar i solen när vi jobbar oss in i Prickly Bay.

Fredag 5 mars

Vi jobbar hela dagen med att försöka få ut vår satellitantenn från tullen. Vi åker till tullen i S:t George där vi ”klarerade ut” antennen. 10 man sitter och funderar över livet och efter en lång stund släpar sig en fram till oss och vi överlämnar en försvarlig bunt med papper med stämplar och underskrifter från vårt tidigare besök. Mannen förklarar lite besvärat att vi måste göra en ”entry”. Jag frågar vad en ”entry” är för något och svaret är att det är alldeles för komplicerat för att förklara – ”Ni måste skaffa er en agent”

Ok, vi skaffar oss en agent för 40 dollar. Han jobbar en timme med att fylla i nya formulär med samma information som står i de gamla. Sen upptäcker han att det saknas en stämpel från Tull & immigration i Prickly Bay. Så vi tar bussen tillbaka till vår vik, ner i jollen och full rulle mot den tullen. Nya papper med stämplar och jollen tillbaka till vår vik samt med buss in till staden.

Mera formulär och nu börjar agenten förhandla med tullpersonalen om hur mycket tull vi ska betala. ”Vi ska inte betala någon tull eftersom det är en garanti reparation”, säger jag. ”Du måste betala tull på transportkostnaden” säger agenten, ”och här står det att försäkringsvärdet är 75 000 kr. Vad är en krona värd? Två timmar förflyter. Till slut kommer agenten fram och säger att det blir en tullkostnad på 67 dollar och 49 cent – Är det ok? Vi nickar och nästan kysser agenten. Efter betalning och nya stämplar får vi ett utlämningskvitto. Nu är dagen nästan till ända och det blir taxi till den tredje tullen som bara ligger någon km från våran vik – men de hinner stänga innan det blir vår tur. Välkommen tillbaka på måndag.

Under tiden vi boxats med tullen har segelmakaren åkt ut till vår båt och monterat vår nya bimini top – solskydd. Den blev kanonbra och är ett måste om man skall kunna vara ute i sittbrunn under dagen. kapell 001

Lördag 6 mars Vi hämtar tvätt vi tidigare lämnat in. Båten städas och avsaltas. Tar man i något utanpå båten blir man vit i händerna av salt. Det är kladdigt. Saltet på däck gör att det är halt. Ny fjärrkontroll till ankarspelet skruvas dit och hela kalaset fungerar.

Söndag 7 mars

Hela blixtlåset på lazy bagen har lossnat – sömmarna har vittrat bort. Storseglet tas ner och lazy bag plockas bort. Inte lika lätt som det låter – det blåser och båten rullar kraftig i dyningen som träffar båten tvärs. Allt rostfritt poleras. Med rostfritt menas stål som rostar långsammare än vanligt bondstål. Rostfritt från Kina (Claes Olsson, Erlandssons brygga osv.) rostar dock lika fort som bondstål (Ja, nästan i alla fall)

Det är varmt som tusan och båten rullar ordentligt. Det blir säkerhetsbälte i slafen.

Måndag 8 mars

Det är 37,7 grader i skuggan. Vi åker in till segelmakaren med Bimini för en liten korrigering och lämnar vår lazy bag och delar till gamla kapellet där sömmarna också försvunnit. Flaggan halvsulas för den har gjort 1 miljon fladder och börjar fransa sig.

Vi åker till tull nummer tre och presenterar våra papper. Jo men visst, efter att ha betalt lite extra tull av något slag, kommer vår satellitantenn som varit borta i 6 veckor fram på bänken. Nu återstår att dra ny antennkabel, montera själva antennen på stolpen och skruva dit elektroniken. Om två-tre dagar bör vi vara ”Air borne” igen.

‹ Tillbaka