Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Generator - Grenada Marin2010-04-06

‹ Tillbaka

Måndag 5 april. Nu ligger vi återigen i Prickly Bay efter att ha tillbringat 17 dagar på Grenada marin i S:t Davids Bay. Det har varit en underbar och frustrerande upplevelse.

Vi bodde på Bel Air Plantation i en villa med alla faciliteter, bubbelpool osv. Men det är ju struntsaker – det som gjorde livet uthärdligt var en bra luftkonditionering. När man släpade sig hem efter 9 timmars arbete på marinan, utsvettad, övervarm och helt slut var det som att komma in i himmelriket när man klev innanför dörrarna till villan. huset ulla vardagsrum

Vi tog ledigt två dagar på hela tiden och promenerade (släpade oss) runt i omgivningen som i princip var djungel med inslag av några hus här och där samt ett hotell/resort i nästa vik. Bel Air har en fin poolanläggning med 30-gradigt vatten och fantastisk utsikt som vi använde. Inget synd om oss här inte. poolen

Jag skulle kunna skriva en hel bok, tråkig och negativ men rolig, om monteringen av dieselgenrator. Sammanfattningsvis kan man säga att; Alla personer är glada och mycket positiva – allt ordnar sig. Arbetstiden är 08:00 till 16:00.

Jag börjar dagen i båten klockan 7-halv åtta för då är det inte så hett, ofta inte mer än 32 grader. Tempen stiger sedan snabbt till 35-36 grader. Vid halv nio tiden börjar det komma några människor släntrande och vid niotiden börjar jag gå runt och leta upp de som jobbar på vår båt. De har nästan alltid något annat för sig.

Det finns ingen verkstads skola eller elektrikerutbildning och alla är självlärda. Det som gör det väldigt ineffektivt är att man kan/gör bara en sak eller ett moment. Chefsmontören Stefan kan göra flera olika saker som direkt hör till motormontaget, men han kan inte borra eller göra hål eller dra en elledning. Behövs ett hål går han till ”borra hål avdelningen” som ligger 50 m från båten. Efter en halvtimme är han tillbaka med chefen för ”borra hål” som har med sig sin arbetsledare. Stefan beskriver hur han vill ha hålet och efter 10 minuter är saken utredd. De går tillbaka och en halvtimme senare dyker en ung grabb upp. Det är han som skall göra hålet, men han är lite osäker så Stefan får igen visa. Sen borrar han hålet på fel ställe. För att göra hål genom botten anlitas annan avdelning, ”borra hål i botten avdelningen”. Då krävs 5 man – chefen, arbetsledare, borraren, hacka rent i kanten killen och limma killen. Efter två hela dagar var de inte färdiga. Då tröttnade jag och skruvade dit genomföringen själv på 10 minuter.

En annan genomgående egenskap är att man kan inte tänka längre än näsan räcker. När man dragit en avgasslang och upptäcker att man behöver en rörkrök går man till den lokala shopen och kollar om dom har – men det har dom inte. Då beställer man och utlovas leverans till nästa dag, men den är slut då och kommer om ytterligare två dagar. Eller så skruvar han upp något och upptäcker då det är klart att han inte längre kan sätta dit mellanväggen som skall sitta där – så då gör vi om allting.

Så här pågår det dag ut, dag in. Så jag förbjöd Stefan att anlita olika specialavdelningar och förklarade att jag var hans hjälpare. På mornarna skruvade jag bort paneler, borrade hål, drog kabel eller slang och skruvade dit paneler. Under arbetsdagen jagade jag folk hela tiden, kollade och såg till att Stefan gjorde så lite fel som möjligt samt var hans hjälpare. Genom att ständigt gå och hämta Stefan på olika ställen kunde jag få ihop 4-5 timmars arbete per dag. Sen är en annan sak att arbetstakten här ligger på mindre än hälften än på ett svenskt kommunalkontor en söndag kväll. genset pa plats

Nå, på skärtorsdag sjösatte vi och Stefan jobbade till sent på kvällen. Men motorn gick inte att starta. O-ring till vattenfiltret saknades. Inköptes på lördag. Motorn startas med rök och vattensprut i motorrummet. Stefan hade använt 2-tums slang till 1,5 tums avgasutsläpp (det var vad som fanns i affären just då). Taxi till annan marina och inköp rörförminskning. Nu går dieselmotorn men generatorn fungerar inte. Chefselektrikern med hjälpare anländer efter en timme och jobbar med felet i 3 timmar. Jordanslutning på fel ställe.

Nu verkar allt fungera och Ulla & jag har bestämt att det räcker med en generator. Frånsett alla tokigheter så blev själva installationen med en noggrann ljudisolering kanonbra. Det är knappt man hör generatorn.

Idag har vi haft försenad men trevlig påsklunch med Sylvia & Arne på Chikitita.

I morgon, tisdag den 6 april 2010, tankar vi och klarerar ut från Grenada och onsdag morgon sätter vi kurs mot Union som hör till S:t Vincent. Vi hörs.

‹ Tillbaka