Ulla & Christer Florell - Sy Circe

Rodney Bay – St Lucia2010-04-19

‹ Tillbaka

Rodney Bay – St Lucia

Vi går upp 02:00 I Port Elisabeth, St Vincent för att komma iväg ca 04:00 mot St Lucia och Rodney Bay (RB) som ligger på nordänden av ön. Bra tänk, men när vi startat motorn och skall ta upp ankaret, fungerar inte ankarspelet. Jag letar fel i två timmar men får inte liv i spelet. Kopplar in vår tidigare tillverkade ”control box” och får upp ankaret. Vi kommer iväg vid 5-tiden på morgonen.

Det är ca 75 nm till RB. I början är det nästan vindstilla, sen blåser det några timmar – mest i nosen och sen blir det ganska lugna vindar. Resan är huvudsakligen lugn…

upptagen med slummer

Rodney Bay är en mycket vacker och väl skyddad vik.

rodney bay - st lucia

Själva marinen når man genom en smal kanal som är grävd mitt i bukten och leder till en ”insjö” där marinen huserar. Mycket fin marina med fina pontoner, vatten och el och en spegelblank yta – här ligger vi blickstilla. Tull och immigration är vänliga och hjälpsamma. S:t Lucia verkar vara en kanontrevlig ö med helt annan attityd och standard. Här trivs vi.

Hela nästa dag ägnar vi åt att leta felet med ankarspelet. Efter att ha rivit och testat det mesta i kabelväg ger jag upp och öppnar på skoj fjärrkontrollen till spelet. Har man sett – den har läckt och saltvatten har gjort kretskortet oigenkännligt. Bara köpa ny fjärrkontroll.

Vi tar en taxi och besöker Pigeon Island, som har en spännande historia som börjar med sjörövaren och piraten Francois Leclerc, som tack vare sitt träben blev kallad Le Capitaine Jambe de Bois. Ön, som numera har en smal förbindelse med fastlandet var engelsmännens fäste i slutet av 1780-talet. Ön var befäst med kanoner och var hemmabas för en mängd stridsskepp och man hade en bra utsikt mot Martinique där fransmännen höll till och kunde i god tid se om franska flottan gav sig iväg mot St Lucia.

rodney bay - st lucia pigeon i u pigeon island pigeon island strand

Det finns en hel del lämningar från den tiden, bl.a. ett lim/cement kokeri. Man krossade snäckor och eldade upp dem till aska som man sen kunde blanda med vatten och få den tidens ”cement”

rodney bay - st lucia limbrunn rodney bay - st lucia lime kiln

Lördag tog vi en taxi och åkte runt lite uppe i landet. Fick lära oss att bananträdet växer upp på 8 månader, ger EN bananklase och huggs ner efter klasen skördats. Från roten på trädet kommer det upp 3-4 rotskott som planteras och blir till nya bananträd.

Taxin släppte av oss i Castries som är huvudstaden. castries - st lucia

Vi skulle till marknaden där man kunde köpa allting – enligt sagesmannen. Det fanns 500 stånd med krims-krams, förmodligen importerat från Kina, och 200 stånd med frukt – Läs bananer. Vi tog bussen tillbaka efter en timme

castries marknad

På måndag drar vi vidare till Martinique som verkar vara "Europa", dvs. allt finns och fungerar. Ulla behöver gå till tandläkare.