Ulla & Christer Florell - Sy Circe
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Full Moon Party – Tortola.2010-05-02

‹ Tillbaka

Full Moon Party – Tortola.

Tisdag 27 April. Vi kör motor rakt över sundet till en liten ö som heter Marina Cay. Vi ligger skyddade av ett långt rev. Massor av båtar, förmodligen hitkomna pga. nästa dags fest. Våra vänner på Lina 4 kommer puttrande med jolle på eftermiddagen och vi äter middag på restaurangen på Marina Cay.

Onsdag 28 April Vi tar jollen in till Trellis Bay, hämtar upp Vigdís och åker in för att ”Se på byn”. Det går fort, lite konst och hantverk, kläder, ett par restauranger, café och en liten Super Market. Efter en gemensam lunch med Lina 4 på Circe tar vi jollarna till ett rev och snorklar. Till kvällen plockar vi fram myggstift, ficklampa och gott humör och tar jollen in till Trellis Bay på Tortola.

Det är fullmåne och Full Moon Party är igång. Vilket nog ersätter valborgsmässoafton. Trevligt med massa människor, vårdkase eldar, bränning av häxor, eldsprutande dansare, styltdansare osv. God mat och massor av Rom-punsch. Håhåjaja - vi har det kämpigt. full moon party 009 full moon party 006 full moon party 014

Dagen efter firar vi av Vigdís på Lina 4. Hon åker hem till Norge. Arne har fått ner ny besättningsman och skall snart påbörja hemresan mot Norge full moon party 004

Nästa dag smyger vi ner till Peter Island och lägger oss i en helt fantastisk vik som erbjuder mycket bra skydd för vind och vågor och har ett kristallklart vatten. Det går bra att se hur ankaret ligger på 10 m djup. Vi snorklar och ser massor av olika fiskar och koraller. Här finns många pelikaner som fiskar genom att spana in fisken från luften och störtar som en Stuka-bombare rakt ner i vattnet från 10-20 m höjd. Direkt kommer tärnorna och attackerar pelikanen genom att hacka den i huvudet för att få den släppa sin fisk. Men pelikanen har sitt trix – han håller ner näbben under vattnet och då brukar tärnan tröttna. Det finns så mycket fisk att det formligen kokar i vattnet när jakten pågår. Vi har gott om sköldpaddor – typ 60-70 cm stora och jag har flera gånger försökt fotografera dem, men det är som på Kalle Ankas djungelsafari – så fort jag visar kameran dyker sköldpaddorna.

I skrivande stund, söndag 2 maj, klockan 5 på eftermiddagen är det bara 30 grader varmt vilket snudd på är behagligt. 3-4 grader svalare än längre söderut. Det kommer kallfronter från USA som sveper nära BVI. Priset blir regn och det har regnat hela natten och halva söndagen – nyttigt och behövligt.