Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Juldagen 2010 – Grenada2010-12-26 (Uppdaterad 2010-12-26)

‹ Tillbaka

Vi har haft en lugn, vacker och behaglig Juldag. Här på Grenada är Juldagen den stora dagen. Men vi firade svensk julafton igår med för säkerhets skull medhavda tillbehör – Matjessill, ja just det, skinka, lax, ost och en hel del annat godis och jag tror det slank ner en eller annan Aalborgs Akvavit också. Vi hade det bra kort sagt.

Vi ligger på samma plats i ”Svenskhörnan” i Prickly Bay, men är ganska ensamma. Vi har sällskap av en Amerikan och en Fransos i varsin katamaran – inga seglare alltså (ja, lite får man väl retas) Vi blev sjösatta den 22 december. Det finns en filmsnutt om detta under ”Bilder / Filmer” Allt gick bra och motorn startade snällt och vi gled nypolerade och glänsande ut i viken till ankarplatsen. Vi anlände till Grenada den 7 december och flyttade in i ett Apartments Hotel, Cool Running. På dagarna har vi jobbat med båten varje dag mellan 08:00 till 17:00. Pga. värmen känns varje arbetsinsats som den sista. Fuktigt och ca 35 grader varmt.

Vi har installerat ny VHF, Sailor 6215, ny AIS-antenn, Återinstallerat reparerad SSB:n som svimmade i våras samt bytt ut högtalarkontakten som var orsak till att den svimmande, satt upp ny antenn och installerat en ny WiFi anläggning. Det här blev kanonbra. WiFi:n är en Port Networks MWB-250, ganska dyr men vilka prestanda! Laptoppens egen antenn kan fånga upp 4-5 WiFi nät med svag signal och långsam uppkoppling där vi ligger. Med MWB-250 hittar vi direkt 26 olika nätverk och vi snittar 55 kbps – nästan som hemma i bostaden. Vilken lycka. Rekommenderas varmt till frustrerade WiFi letare. Tidigare VHF, en RayMarin 54 slängdes i soporna efter Sailor 6215 provats – en uppgradering från cykel med påhängsmotor till Porsche 911. Den reparerade SSB radion (Single Side Band – kortvågs radio som går jorden runt) har också fått ny antennkabel. Nu går den som tåget. Idag har vi pratat med ”Gustav” som bor i Dalarna och med vänner på Trinidad. Coolt.

Vi är mycket nöjda med varvets Spice Island Marin arbeten. Skäligt pris och bra utfört jobb. Byte av bottengenomföring, upprätning av masten – den har aldrig varit så bra och mycket bättre än vad två olika riggare i Stockholm kunde prestera, kortning av akterstag och montering av beslag på masten.

När vi anlände Grenada fastnade vi i Tullen. Pga. all teknisk utrustning vi hade med oss, hade vi kraftig övervikt och två nästan obärbara Mustoväskor, en stor hjulgående Samsonite på 118 liter, en ryggsäck tung som sten och rund som en boll. Tullaren frågade misstänksamt vad vi hade i Mustoväskorna. ”Mest kläder och lite båtsaker”. ”Det får vi titta lite närmare på – var vänlig och öppna väskorna” ”Nämen, titta där, ni har ju massa filter (till vattenmaskinen) och oljefilter osv. Och vad är det där – Jaså, en SSD hårddisk, den måste vara dyr” Det var lite otur att fastna i tullen med Mustoväskorna. Men det gick bara på ca 500 kr i införselavgift tack vare att vi är ”In Transit” och skattebefriade. I Mustoväskorna hade vi i princip bara kläder och personliga saker samt lite skrymmande saker som diverse filter och annat billigt. Den stora lyckan var att tullaren blev så intresserad av dessa väskor och totalt missade Samsoniten vi hade ställt lite åt sidan och ryggan. Det var alltså där vi hade i stort sett all teknisk och dyr utrustning. Hade hon kollat dem, hade det blivit dyrt. Så, vi hade en himla tur i tullen.

Efter ett dygn i sjön skulle vi den 23:e åka in till ”Immigration” och skriva in oss som sjösatta, så vi pumpade upp jollen och skruvade dit motorn. Ett litet aber bara – den startade inte. Jag ägnade halva dagen åt att skruva isär motorn i dess beståndsdelar. Men tji – det är stopp i något munstycke som jag inte kan få bort utan specialnyckel, så jag måste söka hjälp.

En annan detalj som behöver åtgärdas inom rimlig framtid är vattenmaskinen. Vi har tidigare noterat att kapaciteten sakta sjunkit. Nu har vi mätt upp den och konstaterar att den ger ca 30 liter per timme mot utlovade 60 liter. Men efter lite räknande så visar det sig att vi producerat ca 35 000 liter vatten och osmosfiltret skall hålla ca 50 000 liter, så det är nog ganska naturligt. Ingen ko på isen, men det är lite tröttsamt att köra maskinen i 5 timmar för att få 150 liter. Vi behöver beställa ett nytt filter.

Nå, det löser väl sig med tiden. Frånsett dessa små utmaningar så har vi det väldigt bra och trivs med livet. Kommande plan är att inom 5 dagar (om vädret tillåter) segla iväg mot Cartagena i Colombia.

‹ Tillbaka