Ulla & Christer Florell - Sy Circe

Aruba Till Cartagena2011-01-27

‹ Tillbaka

Tisdag 18 jan - dag 4.

Loggen visar på 609 nm. Klockan halv två stannar vattenmaskinen. Det var bara skräp i intagsfiltret, så efter rensning går maskinen glatt igen. Vi har vågor 2,5-3 m, 22-27 kn och blå himmel Natten varit lugn till skillnad mot tidigare nätter. Vi har njutit av stark medström ett tag och gjorde 9 kn över grund, men efter några timmar vänder strömmen och går emot oss. Vi befinner oss rakt N Punta Gallinas och skall strax gippa söderut. I morgon em får vi tuffare väder.

Onsdag 19 jan - dag 5.

Loggen visar 758 nm. Dieselgeneratorn stannar med en hostning. En koll visar att motorn har rätt mängd olja och är inte överhettad. Då är saken klar – ingen diesel. Koll i förfiltret visar svart gegga. Vi byter filtret och försöker samtidigt även byta motorns eget bränslefilter, men det sitter som det är fastsvetsat. Jag ger upp försöket innan jag har sönder filtret. Dieselgeneratorn startar och går som en klocka. Vi har valt en kurs i stort sett utefter 2 000 m kurvan, men skulle antagligen gått ännu längre ut från land. Vi har mycket besynnerlig ström som åtskilliga gånger går runt 360 grader på en timme. Huvudsakligen är strömmen rakt emot oss. Vi förbereder oss för en blåsig natt med höga vågor.

Vinden och därmed vågorna kom ca 21:00 lokal tid. Vinden är egentligen inget problem utan det är vågorna som skapar problem. Vi hade två knops motström och då reser sig vågen och blir brant och kan bryta över båten. Sjön kom in kranbalksvis akterifrån så vi skråade snett ca 30-40 grader i 4-5 meters vågor. Några gånger ramlade det ner en kubikmeter vatten i huvudet då vågen bröt nära båten. Vinden ökade successivt och vid 3-tiden på natten tvingades vi reva ner till 2 rev.

Torsdag 20 jan - dag 6.

Vind och vågor var stökiga ända till gryningen. Vi landade i Cartagena, uttröttade efter ett vakdygn med 10 timmars kuling, ca 34-36 kn (17-18 m/s), så den jävla natten vi hade för några dygn sedan var bara smekmånad. Vi sov ingenting på ett dygn, så när vi ankrat i viken utanför marinen stöp vi i säng och sov som grisar (jag har hört att dom sover bra) cartagena angoring 2 009 cartagena angoring 2 012 cartagena angoring 2 013

På Fredagen fick vi plats i marinan och trasslade oss in mellan massa linor som gick ner till botten. Ankringen i marinan sker med dykare som fäster två linor på betongblock på botten - märkligt system.

På kvällen gick vi i tre timmar runt i gamla stan och tittade på clowner, musikspel och underbara krogar. Här är det billigt att leva. ulla peter staty 018 platstaty 019

Idag har jag fått igång wi-fi och kan koppla upp oss. Vatten och el fixat. Cartagena verkar fantastiskt - billigt, exklusiva matvaruaffärer som har allt och väldigt trevliga människor som bara pratar spanska. sylvia ulla och arne 017 fruktbaren 020