Ulla & Christer Florell - Sy Circe
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Bogota 31 Jan Till 4 Feb 2011.2011-02-10

‹ Tillbaka

Bogota är Colombias huvudstad med ca 6-7 miljoner innevånare. Den ligger på en platå uppe i bergen, ca 2 600 m över havet. Flygavstånd från Cartagena ca 650 km. Åker man buss, som vi gjorde, får man nöta på i 1 150 km. bogota norr

Nattemperaturen ligger på 7-9 grader och under dagtid är det ca 18 grader. Medeltemperatur är 14 grader.

Terminalen för långfärdsbuss ligger ca 25 km utanför Cartagena. Det skulle ta 18 timmar till Bogota, vilket kändes lite tungt, men vi ville se något annat än en landningsbana. Bussarna har toalett och effektiv (väldigt!) luftkonditionering och vi var varnade för att det skulle bli kallt i bussen. Så vi klädde oss i långbyxor och extra varma tröjor samt seglarställ. Ulla tog dessutom med en filt och det är vi glada för idag eftersom det förmodligen var den som gjorde att vi kom levande och inte djupfrysta till Bogota. Luftkonditioneringen gick inte att stänga av och någon reglering existerade inte. Det är bra med en effektiv luftkonditionering när det är 34 grader i skuggan men när det är 9 grader ute blir det lite för mycket kylning.

Uppgiften att det skulle ta 18 timmar till Bogota var med Colombiansk tidräkning, resan tog nästan 26 timmar.

Det blev en dramatisk förändring av standarden på hus efter några timmars resa. Boendet verkade inte vara en prioriterad fråga - folk bodde i ruckel, skjul och kojor. Men ingen såg hungrig ut och man var tämligen välklädda. Sen fanns det förvånansvärt mycket motorcyklar utanför skjulen. landsortsstad skjul vid flodkanten tvattning  o fiske i floden magd

Vid middagstid övergick landskapet i vackra och mjuka kullar, typ Österlen, och det gick massvis med kor och tjurar på markerna. boljande falt typ osterlen2 boljande falt typ osterlen

På kvällen började det gå uppåt och vi såg de stora bergen i fjärran. narmar oss bergen

Vägstandarden varierade från skogsväg där förbättringar pågick och hindrade trafiken, till motorväg. Motorvägen var dock bara 2-filig vid betalstationen och övergick snabbt till enfilig utan väggren. Trångt och med branta sidor som stupade långt ner i dalen, men det var framkomligt. Halvvägs upp i bergen blev det stopp i en timme för två tankbilar hade krockat där en hade kasat av vägen och låg i slänten.

Bussen bromsade till vid två tillfällen under de första 18 timmarna och då hoppade tre infödda på och sålde mackor och vatten i bussen. De hoppade av en halvtimme senare i någon byhåla. Vid 6-tiden nästa morgon blev det frukoststopp i 20 minuter – hårda tag. Resan var jobbig, men värt besväret. Colombia är ett mycket vackert land med stora skiftningar i sceneriet och vi fick se landsbygden med mycket olika boende- och naturförhållanden.

Vi anlände Bogota nästan 8 timmar försenade och tog en taxi in till centrum och checkade in på ett lyxhotell – underbart efter den resan. Lyxhotell betyder stort, pampigt, dyrt och massivt uppbåd med säkerhetsvakter.

Lyxhotellet hade ingen luftkonditionering, som ju inte behövdes. Men heller inte någon uppvärmning som nog behövdes. Istället hade vi massvis med filtar och duntäcken så det gick ingen nöd på oss.

Staden är en upplevelse. Säkert 90% av gatorna är enkelriktade och 3-4 filiga. Det går fort som tusan och man skall inte försöka korsa gatan utom på övergångsställen som är synnerligen sällsynta.

Bussarna spyr ut svart illaluktande rök och det smakar svavel i munnen. Det vimlar av bussar och det är inte mer än 30 meter mellan dem. Snacka om turtäthet. Det är en storstad och det drösar av allehanda affärer, människor och poliser. Det finns alltid 5-50 poliser inom synhåll. På större platser och torg kan det finnas ett hundratal poliser. Affärscentra, banker, bibliotek, museer och myndighetslokaler har dessutom egna vakter med metalldetektorer du måste passera. Men det känns fint – poliserna är utan tvekan folkets polis. De är positiva, hjälpsamma, bryr sig om, hjälper till och det finns absolut ingen attityd av makt – tvärtom. park c cf

Vi promenerar mot berget Montserrat och siktar mot platsen där kablarna till linbanan kommer ned några km längre bort. Utan att tänka på det lämnar vi de säkra gatorna. Vi hinner bara 50 m förrän en polis kommer ikapp oss och leende förklarar att han tänker promenera med oss fram till en annan säker gata. Man tackar.

Uppe på berget, som ligger på ca 3 000 m höjd, ser man hur jättestor staden är till ytan. Vi har tur – det är en klar dag med fantastisk utsikt. bogota soder bogota linbanan

Dagen efter är det vindstilla och ett lock med avgasrök och dis lägger sig över staden och hela dalen. De har riktiga miljöproblem här, typ LA innan de började skärpa till det. Flera går omkring och andas genom en liten handduk eller näsduk

Vi besöker Etnografiska museet som visar landets historia. Spännande och tänkvärt. glad penisgubbe

Nästa dag går vi till Guldmuseet, ett måste enligt alla. Där har de samlat ihop leverne och hantverk från tidernas begynnelse uttryckt i guld. Det var imponerande men så mycket att vi nästan storknade. dodsmask i guld guldgubbe i kjol guldgubbe lang nasa

Även före Lisbeths Salanders tid tyckte man om att pierca sig piercad kille

Sista dagen som var andra dagen med lock över staden var vi lyckliga över att få flyga hem till Cartagena. Staden kändes bra och spännande och vi kommer gärna tillbaka om 5-10 år då bussar och lastbilar fått andra motorer och avgasrening.