Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Resan Till San Blas2011-02-16

‹ Tillbaka

Resan började I Cartagena söndag 13 februari och vi kom iväg vid 12-tiden, 2 timmar efter tidplan. Väderprognosen var god med nordlig vind till att börja med. Den skulle senare vrida mot NO så vi seglade SV för att senare kunna styra V, fortfarande med slör. Vi hade en ny kompis med oss. En svensktalande tysk läkare. Hans fru hade tröttnat på segling och övergav honom i Colombia. Han var nu ensam och ville gärna gå i sällskap till San Blas. Båten var en 44 fots amerikansk byggd ketch. Den var ingen snabbseglare och han försvann snart akteröver. Men vi höll kontakt med VHF i början och sedan via HF.

Måndag morgon vände vi västerut. Vågor på ca 3 m och vind på 22-27 kts. På eftermiddagen insåg vi at vi inte skulle hinna fram innan kvällningen. Vi var varnade för att inte försöka segla eller angöra under mörker. Området är en stor ”skärgård” av små korallöar och en massa rev och grund samt att sjökorten var sisådär. Vi drog åt handbromsen så gott vi kunde, men även med 2 rev i stor och inrullad genua gjorde vi 5-7 knop tack vare det blåste ordentligt. Vi anlände San Blas området vid ett-tiden på natten. Det var bara att kryssa runt och vänta på gryningen. Vi det här laget var Walter 35-40 sjömil efter oss.

Vid 7-tiden smög vi in mellan korallrev och ankrade vid en liten korallö, Porvenir, som är inklareringsplats.

porvenir 001 (fileminimizer)

Ön verkar vara 50 x 150 m och otroligt nog finns det en landningsbana. Lite senare kom det också en dödsföraktande pilot i ett två-motorigt mindre flygplan. Han kom svepande på 5 meters höjd mellan segelbåtarna och satte ner kärran med en duns och tvärbromsade.

Under resan hit märkte vi att länspumpen till kölsvinet gick. Undersökning visade att nivåvakten hade gått sönder – tänka sig. Men det var ju bara att slå av strömmen så blev det lugnt. I nästa hamn får vi köpa ny nivåvakt.

Ni vi ankrat och uttröttade efter en tuff natt gick ner i båten hörde vi att vattenpumpen till färskvattnet surrade. Inget tryck i ledningen och vattnet i främre tanken, som vi fyllt på under natten, var slut. Fullt med vatten under durkarna. Vi rev ur allting ur aktre ankarbox där uteduschen sitter. Inget problem där. Bort med soffan och paneler nere i kabin. Inget problem. Koll i dusch och handfat – tätt. Så kom jag på att vi faktiskt har färskvatten i främre ankarbox. Jo, där var problemet. Sängkläder, madrasser, böcker osv. var dyngsura. Bort med paneler och vad ser jag – vattenslangen har helt lossnat från anslutningen till kranen som sitter i ankarboxen. Felet är att någon har anslutit en vattenslang med för stor diameter till en vattenkran direkt på gängen som endast är ca 5 mm och med endast en slangklämma – mer får ju inte plats med mer på 5 mm. På krangängen skulle man först skruvat dit en slangnippel med rätt storlek, sedan monterat slangen med två slangklämmor. Det tog oss 6 timmar att torka upp och göra rent och skicka ut allting på tork. Tur vi har en vattendammsugare så vi kunde suga ur vattnet ur alla balkar.

Och nu blir det en spännande tävling – vem tror ni har gjort ett sådant ”proffsigt” montage? Skicka in svaret. Först öppnat rätt svar vinner ett fint pris.

Innan vi får lugn kommer två båtar med indianer som måste sälja lite broderier och handarbete.

broderier 007 (fileminimizer)

De har lärt sig att ta betalt av turister. De börjar förhandla på något indiantugg – det låter väldigt exotiskt och då Ulla visar något slags intresse, säger damen i båten blixtsnabbt – 50 dollar. Vi köper något slags brodyr efter att ha prutat ner priset till 20 dollar, vilket ändå får klassas som välgörenhet. ulla forhandlar 005 (fileminimiz

Nå, vi avslutar dagen med att pumpa upp dingen så vi imorgon kan åka in till ön och klarera in och köpa seglingstillstånd Seglingstillstånd ja – kan vara ett bra tips till Sossarna, om de kommer till makten igen. De hade ju det problematiskt med båtskatt, så seglingstillstånd kanske kan vara en annan vinkling.

‹ Tillbaka