Ulla & Christer Florell - Sy Circe
VHF: SB4826 Satellittelefon: +8816 326 53842
HF: SA0BCF MMSI: 265591430

Galapagos Torsdag 14/4 Till Tisdag 19/4 April 20112011-04-20 (Uppdaterad 2011-06-16)

‹ Tillbaka

Torsdag 14 april

Det regnar och blåser. Stora vågor och en hög och lång dyning. Det skakar och rycker i kättingen. Den ligger i zig-zag mellan stora stenblock där den fastnat. Vinden och strömmen gör att båten går runt 360 grader. På eftermiddagen går vi till Darwin Park där man föder upp framför allt en typ av stora landbaserade sköldpaddor som når en ålder på 100-150 år. academy bay 022 academy bay 018

Det var vackert promenera där men så mycket mer än sköldpaddor och olika finkar fanns inte att se. På hemvägen passerar vi fiskmarknaden. Vilket spektakel med 30-40 pelikaner som trampar på bordet och försöker stjäla lite fisk och några sjölejon som väntar på en godbit. academy bay fiskmarknad 009 academy bay 014

Vi köpte en fisk, som vi inte kan återge namnet på, som i köttet påminde om torsk och faktiskt nästan smakade torsk – inte alls den där varmvattensmaken. Förklaringen är nog den kalla Humboldt strömmen som dyker upp här.

Väl hemkomna skall vi göra färskvatten, men efter en stund tvärstannar vattenmaskinen. En timmes undersökning ger vid handen att maskinen stoppar pga. att en övertrycksventil slår till. Sannolikt är maskinen igensatt av avlagringar och vi vet att själva osmosfiltret behöver bytas. Vi har ett i reserv med oss.

Fredag och lördag – 15 och 16 april

Klockan 8 på morgonen börjar vi demontera soffan för att komma åt vattenmaskinen. Vi kopplar in slangar och leder till en stor hink som vi har en stark sur lösning i. Rundkörning i 2 timmar. Sedan rensköljning och ny 2-timmars körning nu med alkalisk lösning. Vi monterar nytt osmosfilter. Låter lätt men det var svårt. Provkörning och röret som filtret ligger i, läcker i ena änden. Det är en spricka i materialet. Det här var ljusblått – maskinen går inte att använda. Vi demonterar och monterar 6-7 gånger under lördagen och provar olika påhitt men gängtätning, rörtejp osv. Inget fungerar. Vi kunde konstatera att när vi körde maskinen så läckte det ca 3-4 liter per timme, men samtidigt producerade maskinen också ca 50 liter färskvatten per timme som vi var i stort behov av. Här finns ingen brygga att angöra och deras vatten här kan man inte dricka. Tid för uppfinningar. I ”bra att ha” lådan hittade jag en bottenventil till handfat. Den kunde vi anbringa under läckageplatsen. Vi drog en slang genom durksystemet till kölsvinet där det sitter en automatisk länspump, via ett borrat hål genom durken och ett borrat hål genom soffgaveln, upp till bottenventilen. Det funkade! Vi kan nu köra vattenmaskinen så vi klarar vårt behov för stunden. Samtal till Schenker som svarar direkt och lovar skicka en ny gavel till osmosröret.

Ecuadors tull är mer ökänd än Colombias, men vår agent känner någon som kan bevaka och följa transporten som går från Italien till Galapagos. Därmed tror vi att vi kan få ner delarna inom den tid vi får stanna på ön.

Söndag 17 april

Vi åker på guidad tur till Bartolomeo, en ö ca 20 nm NV St Cruz. Buss från Academy Bay i ca 1 timme till norra änden av ön. Därefter amerikansk muskelbåt ut till Bartolomeo. bartolomeo galapagos muskelbat 0

Först promenad till öns topp. Det verkar som det finns 3 ödlor och 3 kaktusar på ön. I övrigt vulkan landskap. bartolomeo galapagos 008

Sedan ner till en fin vik där vi snorklar. bartolomeo galapagos dykvik 012 Sikten är nog bara ca 5 meter, men vi ser lite fiskstim, några sjölejon och Galapagos-pingvinen. bartolomeo galapagos mera fiskar

Ulla blir bränd av en manet Betyg, Tja.

Vi har gott om fiskliv där vi är ankrade. På några meters djup simmar säkert ett 50-tal baby-sharks omkring just vår båt. De är ca en halv meter långa. Lite djupare, kanske 4-5 meter simmar lite större ”junior-hajar” på ca. 1-1,5 meters längd. Sjölejonen kommer och hälsar på då och då och det gäller att ha dörren till badplattformen stängd, annars kan man hitta en krabat behagfullt utsträckt på soffan på morgonkvisten. Stora rockor kommer seglande ibland och tonfisk i stim dyker också upp.

Måndag 18 april

Större delen av dagen ägnar vi att tvätta båten utvändigt och under vattenlinjen. Snäckor, typ havstulpaner, har bitit sig fast under aktern och några meter in under båten, på ovansidan rodret och på framkant rodret. Jag måste hugga bort dem med murarsickel. I övrigt har botten ett tunt ”slemlager” som går bort med en strykning av svampen. Hajarna och tonfiskarna cirklar runt mig och tycker nog att båten blir fin. På kvällen äter vi middag i land med våra vänner Frank och Gail från RiRi.

Tisdag 19 april

Dagen är vikt åt tankning. Vi åker in till agenten som ordnat med ett Fuel Permit. Vi släpar på 15 jeepdunkar och hyr en taxi jeep och åker till den enda macken som finns. På andra våningen i närliggande hus hittar vi en dam som ordnar ett ”Fylla i jeepdunkar tillstånd” som måste presenteras för killen vid pumpen. Allt går bra men det blir lite gnissel mot slutet. Vi har beställt 80 galons (308 liter),men det blir ett par liter kvar i pumpen som vi inte får in i jeepdunkarna. Så får det inte vara – chefer kallas in och militären måste godkänna. Efter 10 minuter har något undantag ordnats och lappen skrivs på. Tillbaka med lappen till kontoret som noterar något och stämplar lappen. Den är viktig för den måste visas upp vid utklarering. Båttaxi tillbaka till båten. Vi binder fast 14 dunkar på däck och är klara.

Vi putsar lite rostfritt som rostat. Dagen är varm och jag har noterat en ny smutsrand utefter vattenlinjen. Jag näckar (Jo, jag vet. Jag ska inte göra om det) och hoppar i vattnet med en svamp och tvättar bort smutsen. Efter att ha kommit runt båten hänger jag en stund i badstegen och låter vattnet svalka mig. Jag har tagit stöd med ena foten mot rodret. Plötsligt är det något som hugger mig över tårna och en bit upp på foten. Jag sliter åt mig foten och far upp ur vattnet som en raket. Stående på badplattformen besiktigar jag foten som blöder. Något, vem det nu kan vara, har bitit mig över två tår och två cm upp på foten. Inte så kul, men å andra sidan är jag glad över att Något valde foten att hugga i och inte något heligare som fanns tillgängligt.