Reselogg
Raiatea. 5-13 Aug. 2011
2011-08-14
Fredag installerar vi ny pumpgrupp till Vattenmaskinen. Lördag demonterar vi gamla maskinen och installerar den nya.
Raiatea. 1-4 Augusti 2011
2011-08-05
Måndag 1 aug. På eftermiddagen är det vår tur att komma upp ur vattnet.
Raiatea. Onsdag > Fredag. 27-29 Juli 2011
2011-07-30
Nattens motorkörning mot Raiatea blir lugn och vacker. Vi har en 2 meters kort dyning som rullar in snett akter ifrån så det känns som vi är på väg hem från festen – lite rund under fötterna.
På Väg Mot Raiatea. Tisdag 26 Aug. 2011
2011-07-27
Vi har haft det bra i den fina viken på Moorea.
Moorea 20-23 Juli 2011
2011-07-24
Onsdag morgon drar vi upp kroken. Den har snott sig kring ett rep som går från en bojsten upp till en plastflaska som några grabbar placerade där efter vi ankrat.
Papeete 16-18 Juli 2011
2011-07-19
Den s.k. befrielse dagen 14 Juli är ett franskt påfund som har ett ganska lågt intresse från innevånarna.
Spikens Dag – Papeete 12 Juli 2011
2011-07-13
Vi tar vår nya dinge och parkerar vid dingybryggan. Idag tränar vi på att åka buss.
Papeete. Måndag 4 Juli Till Söndag 10 Juli 2011
2011-07-11
Måndag tog vi en taxi in till staden som ligger ca 10 km norr om ankringen.
Papeete – Tahiti. 2 Till 3 Juli 2011
2011-07-04
Resan från Toau blev 224 nm på ett blankt Stilla Hav.
Stilla Havet – Mot Papeete, Tahiti
2011-07-01
Torsdag 30 juli 2011. Vi tar en promenad på ön och får direkt sällskap av en av familjen Valentine och Gastons hundar.
Toau 29-30 Juni 2011
2011-06-30
Vi anlände i går morse (onsdag) till Toau efter en natts besvärlig segling med motvind, kryss och mycket varierande vindar.
Midsommarafton. Ahe Atollen - 24 Juni 2011
2011-06-25
Vi är ju ordningsamma av oss, så baren öppnade inte förrän 23.
Ahe Atollen. Måndag-tisdag 20-21 Juni 2011
2011-06-22
Vi gör i ordning jollen och sjösätter den. Kort färd in till en fin och alldeles ny betongbrygga.
Framme I Ahe Atollen. Söndag 19 Juni 2011
2011-06-20
Vid lunch, lördag, kom vinden och dessutom från rätt håll. Circe gör 7-8 knop bara för genua och går nu mycket mer stadigt med tryck i seglen.
Mot Toamoto-atollen Och Ahe. Fredag 17 Juni 2011
2011-06-18
Vatten, vatten och vatten. Vi klamrar oss fast i båten som långsamt vinglar fram i den röriga sjön.
Mot Toamoto-atollen Och Ahe. Torsdag 16 Juni 2011
2011-06-16
Vi ger oss av med en snäll vindprognos – 7-12 knop.
Tahuata. Lördag 11 Juni Till Onsdag 15 Juni 2011
2011-06-16
Under natten till lördag ökar vinden och fallvindarna som kommer efter bergssidan är tidvis 40-50 knop.
Tahuata.
2011-06-11
Fredag 10 juni 2011 Under torsdag och idag har det blåst 12-15 m/s och byggt upp en 3-5 meters dyning och en dyning på ca 1 m letar sig in i hamnen.
Marquises – Hiva Oa. 8-9 Juni 2011
2011-06-10
Tisdagen och natten till Onsdag var jobbiga. Sjö upp till 4 meter och endast 5-6 m/s vind.
Mot Marquises – Dag 17. Måndag 6 Juni 2011
2011-06-07
Natten har varit skapligt lugn och både Ulla och jag har fått sova ganska bra.
Mot Marquises – Dag 16. Söndag 5 Juni 2011
2011-06-07
Nu är vi ganska less på de här vågorna. Vågor, 2,5-3 m, kommer in rakt akterifrån samtidigt som dyningen a’ 4 meter kommer in snett bakifrån.
Mot Marquises – Dag 15. 4 Juni 2011
2011-06-05
Sol, blå himmel med vita molntussar och ett djävligt upprört hav.
Mot Marquises – Dag 14. 3 Juni 2011.
2011-06-03
Vi har tydligen seglat förbi Stilla Havet och nu kommit in I Bråkiga Havet.
Mot Marquises – Dag 12+13. 1-2 Juni 2011.
2011-06-02
Onsdag Bra vind och trevlig sjö. Vi pinnar på bra och gör 172 nm.
Mot Marquises – Dag 11. Tisdag 31 Maj 2011
2011-05-31
Natten är stjärnklar och det finns inga ljus i närheten av oss så vi ser vintergatan som vi aldrig sett den förut.
Mot Marquesas – Dag 10. Halvtid. Måndag 30 Maj 2011
2011-05-30
Vi har haft några konstiga nätter med nästan tji vind, men idag har det riktat till sig.
Mot Marquesas – Dag 9. Kurs 270
2011-05-30
Natten blev stökig med hög och korsande sjö. Circe har ormat sig fram.
Mot Marquesas –dag 8. Kurs 280
2011-05-28
Vid 12-tiden på natten försvinner plötsligt vinden. Molnigt och därmed bläcksvart.
Mot Marquesas-dag 7. Kurs 270 Grader
2011-05-27
När jag anger en kurs är det "kartkursen" med Nord på kartan vänd upp som avses.
Marquesas – Dag 6
2011-05-26
Onsdag 25 maj 2011 Dagens skörd blev 161 nm – halvbra. Vi har lagt 825 nm bakom oss av 2950.
Vattenmaskinen – DÅLIGT Montage
2011-05-24
Tänk ändå vad en usel installatör kan ställa till med. Det börjar väl bli dags att gå ut med en generell varning till båtägare i Stockholmstrakten.
Marquises – Dag 4
2011-05-24
Måndag 23 maj Det är tur man går I kyrkan någon gång per år, så man kan räkna med hjälp uppifrån om det kniper.
Mot Marquises – Dag 3
2011-05-23
Söndag 22 maj Vinden kommer till kvällen. Det blåser ca 18-21 knop och vi rasar på I 7-8 knop.
Farväl Galapagos – äntligen Iväg.
2011-05-21
Dagarna innan avfärd 17 maj. Det går inte längre att ligga kvar på vår ankringsplats pga.
Avslut Galapagos - Några Tankar Och Kommentarer
2011-05-20
Galapagos är för mig nästan en paradox - djur- och växtliv är fint, men jag trodde nog vi kom till världens ursprung med massa urdjur.
Galapagos 23 Apr - 15 Maj 2011
2011-05-16
Vi tar en taxi förbi Santa Rosa ner till Tùnel de Lava.
Galapagos 21 Och 22 April
2011-04-23
Torsdag 21 april Upp I ottan och iväg med vattentaxi. Vi ska på tur till Seymour Northe, en ö rakt norr St.
Galapagos Torsdag 14/4 Till Tisdag 19/4 April 2011
2011-04-20
Torsdag 14 april Det regnar och blåser. Stora vågor och en hög och lång dyning.
GALAPAGOS – FRAMME! Måndag – Onsdag 11-13 April 2011.
2011-04-14
Måndagen fortsätter med mest regn och vindstilla – vi kör motor.
Mot Galapagos – Måndag 11 April [dag 7]
2011-04-11
Vid 10-tiden på söndag kvällen tog vinden slut, men inte dyningen.
Mot Galapagos – Lördag/Söndag 9/10 April [dag 5-6]
2011-04-10
Lördag Bra väder, vind ca 8-12 knop. 160 grader. Bra segling hela dagen och även under natten.
Mot Galapagos – Torsdag/fredag 7/8 April [dag 3-4]
2011-04-09
Torsdag Det är busväder. Vågorna, vinden och strömmen är emot oss.
Mot Galapagos – Onsdag 6 April [dag 2]
2011-04-07
Natten har varit lugn över oss men bakom och mot väster om oss var det ett skådespel med blixtar hela natten.
Äntligen Iväg Från Las Brisas
2011-04-06
Lördag morgon dör vår fina WiFi anläggning efter att ha tagit emot morgonens mail.
Vi (försöker) Lämna Balboa 4 April
2011-04-05
Efter att ha mottagit väderrapporter med regn, åska och vindbyar på 40 + knop ut ur Panaman Gulf senare i veckan, bestämde vi oss för att gå iväg redan idag, måndag 4 april.
Colon – Balboa. Panama Kanalen.
2011-04-02
Idag, 1 april 2011 ankrad i Balboa, har vi monterat det nya bränslefiltret.
Dieselproblem
2011-03-07
Väl framme och förtöjd I marinan undersökte jag våra dieselfilter. Inget vatten och inget smuts.
Chichime (San Blas) Till Colon (Panama)
2011-03-06
Vi checker ut I Porvenir och erhåller, mot viss betalning, en “Zarpe” som betyder att du får lämna området och gå mot nästa, i förväg, bestämda mål – I vårt fall Colon.
Coca Bandera - Lemon Cays
2011-02-27
Lemon Cays Vi har det bra och har anträtt återtåget och landat på Lemon Cays, ganska nära Porvenir.
Coca Bandera – San Blas, Panama
2011-02-26
Lördag 26 feb 2011 Efter en god frukost tar vi dingen och paddlar in till ett rev och snorklar.
San Blas - Waisaladup
2011-02-23
Vi ligger idag på Western Holandes Cays, Waisaladup, position 09 35.
En Vecka På Chichime
2011-02-22
Dagarna går fort och vi har det bra. Vi skuggar oss, badar, mekar med båten, äter gott och promenerar på öarna (2 st.
Chichime
2011-02-17
Onsdag 16 feb. Porvenir. Vi blåser upp jollen och åker in till den “stora ön Porvenir för inklarering.
Resan Till San Blas
2011-02-16
Resan började I Cartagena söndag 13 februari och vi kom iväg vid 12-tiden, 2 timmar efter tidplan.
Inför Avresa Mot Porvenir.
2011-02-12
Avresa mot Porvenir. Idag har vi lördag 12 feb. För en halvtimme sedan backade vi ut ur marinen med hjälp av stödlinor och bogpropeller och en skyddande hand från Han däruppe.
Bogota 31 Jan Till 4 Feb 2011.
2011-02-10
Bogota är Colombias huvudstad med ca 6-7 miljoner innevånare. Den ligger på en platå uppe i bergen, ca 2 600 m över havet.
Cartagena
2011-01-31
Cartagena är en miljonstad och ligger I en väl skyddat havsvik och har en stor lasthamn.
Aruba Till Cartagena
2011-01-27
Tisdag 18 jan - dag 4. Loggen visar på 609 nm.
Vilken Jävla Natt…
2011-01-17
Vilken jävla natt… Men det börjar med avfärd från Prickly Bay, Grenada, fredagen den 14:e januari klockan 12:00 lokal tid.
Prickly Bay – 12 Jan 2011
2011-01-12
Prickly Bay – 12 jan 2011 Vi har lyckats få fram alla reservdelar och har fått igång radarn – korrosion.
Sammanfattning Och Lite Lärdomar Första Etappen
2011-01-11
Sammanfattning och lite lärdomar från första etappen till Grenada 2010. Grenada 11 januari 2011.
Nyårsafton I Prickly Bay, Grenada
2010-12-30
Vi har just förstått att man ska inte säga att man skall något, tex.
Juldagen 2010 – Grenada
2010-12-26
Vi har haft en lugn, vacker och behaglig Juldag. Här på Grenada är Juldagen den stora dagen.
På återseende – Grenada
2010-06-15
Jaha, i dag tisdag 15 juni åker vi ”hem” till Sverige för att flyga ”hem” till Malta där vi efter ett tag kommer att längta ”hem” till Circe på Grenada.
St Lucia Och Rodney Bay
2010-05-30
Vi anländer Rodney Bay den 25 maj efter en blandad segling med motorgång.
Dominica – Portsmouth
2010-05-24
Seglingen från Gorda på Virgin Islands till Dominica blev 290 nm och tog ca 40 timmar.
Virgin Gorda Till St Kitts
2010-05-20
Captain är sjuk i influensa sedan 15 dagar. Båten har legat tryggt i Great Harbor och Captain i orkeslös i slafen.
Tortola - Road Town
2010-05-06
Vid lunchtid på onsdag 5 maj lämnar vi Peter Island för att gå rakt över sundet till Road Town.
Full Moon Party – Tortola.
2010-05-02
Full Moon Party – Tortola. Tisdag 27 April. Vi kör motor rakt över sundet till en liten ö som heter Marina Cay.
På Väg Mot BVI Part 2
2010-04-27
SÖNDAG Under lördagsnatten blåser det upp och vi får ca 10 M/s och gör god fart.
På Väg Mot BVI (British Virgin Islands)
2010-04-24
Vi lämnade Martinique vid lunchtid. Segling med hygglig vind – några timmar.
Martinique – Le Marin
2010-04-23
Vi tankade båten innan vi seglade iväg från Rodney Bay. Satte ”standardsegel”, dvs.
Rodney Bay – St Lucia
2010-04-19
Rodney Bay – St Lucia Vi går upp 02:00 I Port Elisabeth, St Vincent för att komma iväg ca 04:00 mot St Lucia och Rodney Bay (RB) som ligger på nordänden av ön.
Bequia – Port Elisabeth
2010-04-11
Vi lämnar Union på förmiddagen. Vinden 6-8 m/s och NO.
UNION – Igen
2010-04-11
Lördag 10 mars 2010. Jaha, klockan 17:30 är vi tillbaka på Union.
Grenada Marin 2
2010-04-10
Lördag 10 mars Separat batteri för dieselgeneratorn installaerat och den fungerar nu som den skall.
Grenada Marin – S:t Davids Bay
2010-04-09
Fredag 9 mars. “Elektrikerna“ här på Grenada har gjort ett antal fel vid inkopplingen av generatorn.
UNION – 7 Mars 2010.
2010-04-07
Vi klev upp 05:00. Hade en lugn morgon och avseglade 07:00.
Generator - Grenada Marin
2010-04-06
Måndag 5 april. Nu ligger vi återigen i Prickly Bay efter att ha tillbringat 17 dagar på Grenada marin i S:t Davids Bay.
Grenada Marin - Dieselgenerator
2010-03-17
Ja, nu har vi reparerat, förbättrat, skruvat dit nya saker så vi börjar känna oss ”klara”.
Åter Till Grenada
2010-03-10
Grenada 4 mars – 8 mars. Vi lämnar Union på morgonen den 4:e och styr i friska vindar ner mot Grenada.
Union
2010-03-10
Vi lämnar Port Elisabeth den 2:a mars och har en härlig segling till Union.
Mustique.
2010-03-01
Mustique. Lördag 27 feb. har vi checkat in Ulla syster Monica med man Göran och sätter av mot Mustique – miljardärernas ö.
Tobago Keys
2010-02-26
Tobago Keys Vi har fortfarande ingen satellitantenn och telefonbolaget ”TRE” har för andra gången stängt av mobiltelefonen.
Carriacou – Tyrrel Bay
2010-02-18
Vi anlände i går (17 feb 2010) till Tyrrel Bay. Fantastisk segling med medelfart över 8 knop.
ROSS POINT – S:T GEORGE
2010-02-16
Idag har vi tränat på att ta upp jollen på fördäck.
AVFÄRD MOT BEQUIA
2010-02-16
AVFÄRD MOT BEQUIA. Lördag den 13 skulle vi starta seglingen norrut.
Grenada 2
2010-02-01
GRENADA 2 Dagarna förlöper lugnt. Vi har mellan 30-35 grader varmt dagtid och kanske 26 grader på kväll / natt.
Grenada – Prickly Bay
2010-01-17
När vi på natten mot tisdag 5 jan smög in i Prickly Bay tycktes viken vara full av ankringslanternor, men på radarn såg vi ännu fler radarekon, vilket inte förvånade.
Atlanten Dag 16-19
2010-01-17
EXTRA EXTRA Satellitantennen går sönder lördag 2 jan och därför inga rapporter eller positioner.
Atlanten Dag 11.
2009-12-28
Måndag 28 dec -09 Tuffare väder är i antågande. Söndag em.
Atlanten – Dag 8
2009-12-25
25 dec 2009 Väderprognosen såg för några dagar sedan trist ut med svaga vindar.
Atlanten – Dag 6
2009-12-23
Onsdag 23 december Vinden är fortsatt svag, huvudsakligen runt 5 m/s, vilket är besvärande lite med de vågor som härskar.
Atlanten – Dag 3
2009-12-20
Söndag 20 december Idag, kl. 17:00, vände vi vid latitud 11 grader och 50 min.
Atlantresan Börjar.
2009-12-17
Torsdag 17 december 2009, Klockan 17:00 Vi hade tänkt ge oss av ca 14:00, men lite normalstrul kom emellan.
Cabo Verde – 10 Dagar
2009-12-15
Cabo Verde – 10 dagar På söndag 6 dec upptäcker vi våra vänner i Aura som ligger i marinen.
Cabo Verde Anlöp
2009-12-09
Cabo Verde Onsdag – lördag (2 – 5 dec) Vinden har börjat vrida mer åt ost (NO) och vi går med 170 grader vindvinkel rakt mot målet.
MOT KAP VERDE 2 – FORTSÄTTNING
2009-12-03
Onsdag 2 dec. Vindriktningen är nu helt stabil och det blåser 10-12 m/s.
Mot Kap Verde
2009-12-01
Nu när allting fungerar och är helt, hur är då vardagen? Så här kan det vara på ett ungefär.
Las Palmas
2009-12-01
Torsdag 26 nov. Vi går upp kl. 04.00 och lämnar Sa Cruz 06.
Förberedelser Avresa V 48
2009-11-25
Med det gamla sättet att ange tid så är det lördag 21 november 2009 FRM.
Tenerife - Update 21 Nov
2009-10-30
TENERIFE 21 nov TENERIFE 20 okt > Vi anländer Tenerife, östra udden ca 06:00 och drar ner farten till endast 3 knop för att lagom anlända till Santa Cruz marina vid gryningen.
Ilhas Selvagens -naturreservat
2009-10-19
Fredag 16 oktober – Madeira Quinta do Lorde marina Avfärd kl. 15:00 mot Ilhas Selvagens som är en vulkanö mellan Madeira och Tenerife.
Madeira - Fyra Veckor
2009-10-15
Nu har vi legat på Madeira i en månad. Vi har mått bra och jobbat mycket med reparationer och förbättringar.
Mot Madeira
2009-09-11
Innan avresa Vi har slackat mellanvanten lite för toppvanten blev som en ”Rod” vid senaste riggtrimningen.
São Miguel
2009-09-11
São Miguel. (söndag 6/9 – torsdag 10/9 2009) São Miguel är en vulkanö, ca 65 km lång och 16 km bred och är största ön i Azorerna.
Mot Ponta Delgada
2009-09-07
Ja, klockan 10.00 skulle vi släppa tamparna i Vitoria. Hamnpolisens kontor öppnar 08.
Lördag 5 Sep - Vi Drar Vidare
2009-09-05
Det är lördag morgon och vi har tankat vatten och stuvat våra pinaler.
Skönheten Och Oturet
2009-08-28
SKÖNHETEN Vi är på Azorerna på ön Terceira, i den lilla staden Vitoria.
GPS Positioner - Kommentarer
2009-08-12
Kommentar till GPS positioner Det är flera som läst vår reselog om resan till Azorerna och tycker inte att färdvägen som bildas av våra positioner stämmer med loggen.
Mot Azorerna
2009-08-11
Azorerna ligger ca 1200 nm (220 landmil) sydväst (SW) om Irland.
Kinsale
2009-07-30
Arklow till Kinsale. Vi vill komma till Kinsale för att använda orten som avseglingshamn mot Azorerna.
Bangor Till Howth (Dublin)
2009-07-21
Bangor till Ardglass till Howth (Dublin) Vi lämnar Bangor vid 10-tiden med viss saknad eftersom vi blivit så vänligt bemötta och väl omhändertagna av samtliga vi mött och har härlig segling första timmen.
Crinan Canal Mot Belfast
2009-07-16
Crinan (13/6) till Portvide, Ardrossan (14/6) och Bangor (15/6), Belfast (16/6).
Loch Laggan Mot Crinan Kanal
2009-07-13
Vi lämnar Loch Laggan den 6 juli i regn och styr över den långsmala sjön Loch Lochy.
Inverness Mot Laggan Loch
2009-07-04
Avgång från Inverness 30 juni. Hämtar upp beställd Toe Rail (relingslist) hos marinshop.
The First Trip
2009-06-28
Vi låg och tryckte i Björkö, strax norr Göteborg i två dagar och väntade ut en västlig kuling.
Göteborg
2009-06-12
Resan genom Göta kanal gick i regn och kuling. Vättern avverkade vi med kuling, tidvis upp till 18 m/s.
Vänersborg
2009-06-08
Efter att ha avverkat 70nm över Vänern på 10 timmar landade vi i Vänersborg på kvällen.